ثور 29, 1397 15:12 Asia/Kabul

افزایش موارد سرقت‌های مسلحانه در ولایت هرات مردم را خشمگین کرده و از مسئولان امنیتی خواستار تامین امنیت جانی و مالی مردم شدند.

شهروندان هرات نیروهای امنیتی را در محافظت از دارایی‌هایشان ناتوان خوانده و تاکید کرده‌اند: سرقت‌های مسلحانه آن‌هم در 100 متری پاسگاه پلیس سوالَ بر انگیز است وباید مسئولان دولتی بخصوص فرمانده پلیس هرات به این نگرانی‌ها پاسخ بدهد.

در تازه‌ترین مورد روز گذشته 6 سارق مسلح با وارد شدن به یک پاساژ در مرکز شهر هرات به 2 فروشگاه گوشی‌های هوشمند دستبرد زده و چندین دستگاه تلفن همراه را به سرقت بردند.

شاهدان عینی که از این رویداد وحشت زده شده بودند به رادیودری گفتند: دیگر حتی در روز روشن هم امنیت در شهر وجود ندارد و دزدان مسلح به هر منطقه‌ای که خواسته باشند وارد می‌شوند و اموال مردم را به غارت می‌برند.

شهروندان هرات با بیان اینکه افراد مسلح ناشناس که تا کنون دولت افغانستان نیز نتوانسته‌است ریشه‌های آنان را شناسایی و بازداشت کند، گفته اند: سارقان مسلح و کابوس دزدی‌های پی هم آرامش را از مردم ربوده و دیگر به دولت و نیروهای امنیتی باور ندارند.

باآنکه شهروندان هرات برخی نیروهای پلیس را در اینگونه سرقت‌ها مقصر می‌دانند اما فرماندهی پلیس هرات اعلام کرده اگر ثابت شود که مسئولان حوزه‌های امنیتی با دزدان در ارتباط باشند و یا در وظایف‌شان غفلت کنند، بازداشت خواهند شد و به دادستانی نظامی معرفی می‌شوند.

«عبدالاحد ولی‌زاده» سخنگوی پلیس هرات به رادیودری گفت: تلاش‌ها برای شناسایی و دستگیری عاملان این رویداد آغاز شده و بزودی بازداشت خواهند شد.

وی از جدیت پلیس در امر مبارزه با سارقان مسلح خبر داد و گفت: طی یکماه گذشته دستکم 20 تن از کسانی‌که قصد داشتند با زور اسلحه اخاذی کنند و یا در پرونده‌های سرقت دست داشتند بازداشت شده‌اند.

3 روز قبل  ژنرال« امین‌الله امر خیل» جدیدا به سمت فرمانده پلییس ولایت هرات از سوی وزارت داخله افغانستان تعیین شد.

هنوز کارش را آغاز نکرده‌است که صدای اعتراض مردم هرات از بیشتر شدن موارد سرقت و ناامنی بلند شده‌است.

«وکیل احمد کرخی» نمانیده مردم هرات در کمیته امنیتی شورای ولایتی نیز از فرمانده جدید پلیس خواسته‌است تا با عاملان اصلی سرقت‌ها مبارزه کند و مسئولان حوزه‌های امنیتی که نمی‌توانند در تامین امنیت موثر باشند از وظایف شان سبکدوش شوند.

اما «امین‌الله امیر خیل» قوماندان امنیه ولایت هرات به مردم این ولایت اطمینان داد که در تامین امنیت تمام تلاش خودرا به خرج خواهد داد و مبارزه با عوامل فساد و سرقت‌های مسلحانه در الویت‌های کاری وی قرار خواهد داشت.

بیشتر از 10 سال است که افراد مسلح ناشناس و موارد ترور، آدم ربایی و سرقت‌های مسلحانه خواب خوش را از مردم هرات گرفته و باعث شده‌است که ده‌ها تن از تاجران ملی از بیم ربوده شدن و اخاذی، کشور را ترک کنند و تمایلی برای بازگشت نداشته باشند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش محمدی موجود است.