جوزا 01, 1397 10:32 Asia/Kabul

شماری از آگاهان مسایل افغانستان برخی حلقات در ارگ ریاست جمهوری را به توزیع شناسنامه‌های هرات به ساکنین ولایت‌های دیگر متهم می‌کنند و تاکید دارند: از همین حالا مهندسان انتخابات کارشان را آغاز کرده تا ناامیدی‌های بیشتری در این خصوص مطرح باشد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، اخیرا شناسنامه‌هایی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته که نشان می‌دهد که یکی از شهروندان ولایت کندهار با دارا بودن شناسنامه حکومت طالبان موفق شده‌است تا شناسنامه هراتی هم برای خودش بگیرد.

یک منبعی که این اسناد را افشا کرده به خبرنگاران گفته‌است: هم اکنون به گونه‌ی بی رویه در شماری از مناطق هرات برای افراد مجهول این سند تابعیت توزیع می‌شود.

«سیدمسعود حسینی» استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در هرات با مطرح کردن این موضوع گفت: هدف از این اقدام تغییر در بافت جمعیتی هرات است و مشکلات زیادی را هم برای مردم و هم برای هرات بوجود خواهد آورد.

حسینی ارگ ریاست جمهوری را در این اتفاقات بی تقصیر نمی‌داند و تاکیددارد: باید مسئولان و دلسوزان هرات به این امر توجه داشته باشند و جلو آن را بگیرند.

« محمدرفیق شهیر» دیگر تحلیل‌گر مسایل افغانستان نیز این اقدام را کاملا غیرقانونی دانسته و هشدار داد: عواقب توزیع شناسنامه‌های جعلی برای شهروندان سایر ولایت‌ها دامن‌گیر مسئولان خواهد بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در وضعیت کنونی و عدم علاقه‌مندی مردم برای ثبت نام و رای‌دهی، دولت‌مردان افغانستان نباید کاری بکنند که چالش‌های بیشتری را فراه راه این آزمون ملی قرار دهد.

وی از مسئولان امنیتی خواست تا مانع این روند شوند.

این نگرانی را با مسئولان اداره ثبت احوال و نفوس ولایت هرات مطرح کردیم.

«مالیار کاکر» آمر ثبت احوال هرات اما از روندشفاف کار این اداره خبر داده و گفت: اخیرا دستور گرفته‌است تا به منظور ایجاد سهولت برای آن‌عده از شهروندن هرات که تا کنون شناسنامه دریافت نکرده‌اند، مراکز سیار ارایه این سند مهم را ایجاد کرده‌اند.

این مقام دولتی درهرات خاطرنشان کرد: شناسنامه بدون تایید ارباب قریه، وکیل گذر و یا رییس شورای مردمی برای هیچ فردی توزیع نخواهد شد.

وی از مسئولان نواحی شهری و روستاها خواست تا در تایید هویت افرادیکه میخواهند شناسنامه دریافت کنند دقت بیشتری به خرج دهند.

با این حال مسئولان محلی در هرات نیز نگرانی‌هایشان را از توزیع شناسنامه‌های جعلی توسط افراد سودجو اعلام کرده و گفته‌اند: بر اساس قانون با کسانی‌که در جعل و توزیع شناسنامه‌ها نقش داشته باشند برخورد خواهد شد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارم محمدی موجود است.