کشته و زخمی شدن تعدادی از مخالفان مسلح دولت در ولایت غور‎
(last modified Thu, 24 May 2018 07:55:10 GMT )
جوزا 03, 1397 12:25 Asia/Kabul

مقام‌های محلی در ولایت غور در غرب افغانستان گفته‌اند: در عملیات نظامی «تخریب خندق 6» دربخش‌هایی از این ولایت دستکم 21 تن از مخالفان مسلح دولت کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این عملیات با حضور نیروهای مشترک امنیتی به دلیل حضور و فعالیت تفنگداران وابسته به گروه طالبان در ولسوالی‌های «‌شهرک، دولینه و تیوره» صورت گرفته که مسئولان دولتی در این منطقه از بازپس گیری روستاهایی که به تصرف طالبان درآمده بود خبر داده و تاکید کردند: افراد وابسته با طالبان در این عملیات نظامی تلفات و خسارات زیادی دیده‌اند.

«عبدالحی خطیبی» سخنگوی والی غور در گفت‌وگو با رادیودری از ادامه عملیات «تخریب خندق 6» خبر داد و تصریح کرد: از مدتی به این‌سو طالبان مسلح تلاش کرده‌اند مناطقی از ولسوالی‌های مرزی غور با ولایت هرات را در کنترل شان درآورند.

وی با بیان اینکه اداره‌ی محلی غور تصمیم گرفته‌است تا سنگرهای افراد گروه طالبان را زیر حملات توپخانه‌ای و سلاح سنگین قرار بدهد، خاطرنشان کرد: دشمنان صلح و امنیت مردم افغانستان دیگر توان مقابله با سربازان دولتی را ندارند و در این عملیات نظامی نابود خواهند شد.

خطیبی از کشته شدن  مولوی "عبدالهادی" مسئول نظامی 4 ولایت «غور، فاریاب، سرپل و بادغیس» در این زد و خورد خبر داد و گفت: مولوی «محمد» دیگر فرماندۀ مشهور طالبان هم در جمع کشته‌ شده‌های این نبرد بوده است.

وی یکی دیگر از اهداف این عملیات را تامین امنیت در مسیر بزرگراه هرات-غور دانست و اظهارداشت: روستای "منگ"  در ولسوالی چهارسده که مرکزی برای تجمع طالبان مسلح و نقطه‌ی انجام عملیات‌های ضد دولتی این گروه بوده‌است نیز پاکسازی شده و تا یکی دو روز دیگر مسیر بزرگراه توسط منسوبان امنیتی باز و تهدیدات برداشته خواهد شد.

این مقام محلی ولایت غور کشته شدن 2 سرباز پلیس در این نبردها را تایید کرد و افزود: مناطقی که احتمال حضور تفنگداران مسلح  مخالف دولت وجود داشته باشد در عملیات «تخریب خندق 6» تحت پوشش قرار می‌گیرد و افرادی که زندگی را به کام مردم تلخ کرده‌اند بازداشت و یا کشته خواهند شد.

بااین‌حال تا کنون گروه طالبان در این باره چیزی نگفته‌است.

48 ساعت قبل افراد مسلح وابسته به طالبان در روستای «منگ» که اینک نیروهای دولتی آن را بازپس گرفته‌اند،  یک عضو پیشین شورای ولایتی غور را به قتل رساندند.

ولایت غور در همسایگی شرقی هرات یکی از مناطقی محسوب می‌شود که بیشترین افراد مسلح غیر مسئول و گروه‌های مخالف مسلح دولت در آن حضور و فعالیت نظامی دارند.

بارها شهروندان غوری با راه‌اندازی راه‌پیمایی‌های اعتراضی خواهان توجه دولت وحدت ملی به این مسئله شدند.