تغییر نظام انتخابات پارلمانی؛ خواسته احزاب و جریان‌های اپوزسیون دولت افغانستان
(last modified Mon, 28 May 2018 13:29:43 GMT )
جوزا 07, 1397 17:59 Asia/Kabul
  •  تغییر نظام انتخابات پارلمانی؛ خواسته احزاب و جریان‌های اپوزسیون دولت افغانستان

شماری از احزاب سیاسی افغانستان در گردهمایی اعتراضی در کابل بر لزوم تغییر نظام انتخابات پارلمانی و تعیین سهمیه مشخص برای احزاب سیاسی در پارلمان این کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نظام کنونی انتخاباتی افغانستان  سمهیه بندی مشخصی برای احزاب سیاسی در پارلمان وجود ندارد.

در این گردهمایی 20 حزب سیاسی بزرگ افغانستان از جمله احزاب جمعیت اسلامی ، جنبش ملی و اسلامی ، وحدت ملی و حزب اسلامی حضور داشتند نظام کنونی انتخاباتی افغانستان را ناکارآمد عنوان کردند.

«اسدالله سعادتی» نماینده حزب وحدت اسلامی گفت: اگر دولت افغانستان نظام انتخاباتی را تغییر دهد و برای احزاب در پارلمان سهم قائل شود، پارلمانی کارآمد خواهیم داشت.

وی افزود نظام انتخاباتی کنونی افغانستان عامل فساد و سلیقه‌های شخصی در پارلمان افغانستان است بنابر این دولت نباید با درخواست احزاب سیاسی مخالفت کند.

«بشیراحمد ته‌ینج» نماینده حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان تصریح کرد که اگر دولت به شیوه کنونی انتخابات را برگزار کند نتیجه آن جر بحران چیز دیگری نیست.

«وسیمه بادغیسی» عضو کمیسیون انتخابات افغانستان هم گفت برای پذیرش احزاب سیاسی موانع قانونی وجود دارد.

این در حالی است که احزاب سیاسی افغانستان بیش از نیز بارها از دولت خواسته بودند تا نظام انتخاباتی این کشور از تک رای به تناسبی تغییر دهد اما دولت افغانستان در برابر این خواسته آنها همواره مقاومت کرده است.