جوزا 08, 1397 12:22 Asia/Kabul

مسئولان نظامی در ولایت هرات می گویند 2 تن از نیروهای امنیتی و یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات این ولایت در حمله افراد مسلح کشته شدند.

پس از آغاز پروسه ثبت نام رای‌دهندگان در نقاط مختلف غرب کشور، حضور و فعالیت مخالفان مسلح دولت نیز افزایش یافته و حالا با سلاح سبک به این مراکز حمله می کنند و کارمندان کمیسیون انتخابات را هدف قرار می‌دهند.

این رویدادها نگرانی شدید شهروندان هرات را از بدتر شدن وضع امنیتی در این ولایت در پی داشته و تاکید شده‌است اگر مقام‌های امنیتی راهی برای تامین امنیت پیدا نکنند شهروندان هرات حاضر نخواهند شد در انتخبات آینده اشتراک کنند.

«عبدلاحد ولی‌زاده» سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت هرات به رادیودری گفت: در همین یکی دو روز گذشته افراد مسلح که تا کنون مشخص نشده‌است وابسته به چه گروهی هستند با حمله بر 2 مرکز رای‌دهی در ولسوالی‌های «چشت» در شرق و «گذره» در جنوب شهر هرات 2 نیروی امنیتی و یک کارمند کمیسیون انتخابات را به قتل رسانده و یک سرباز محلی را نیز زخمی کرده‌اند.

آگاهان مسایل افغانستان نیز از این روند نگران هستند و تاکید دارند: باید دولت افغانستان زمینه‌ی حضور گسترده‌ی مردم در مراکز ثبت نام و در چند ماه آینده در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را فراهم کند.

«جواد عمید» کنشگر مدنی در ولایت هرات نیروهای امنیتی و دولت افغانستان را در تامین امنیت مراکز ثبت نام رای‌دهندگان ناتوان دانست و تصریح کرد: مردم از رویدادهای تروریستی و فعالیت تفنگداران مخالف دولت نگران اند و هنوز هیچ تضمینی برای بهبود اوضاع وجود ندارد.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات از نشست مشترک مقام‌های نظامی و مسئولان کمیسیون انتخابات به منظور آسیب شناسی و تقویت نیروهای امنیتی در مراکز ثبت نام خبر داد و گفت: این تدابیر در دست اجرا می‌باشد و مردم نباید نگران وضع امنیتی باشند.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات ولایت هرات چندی قبل لیست مراکز انتخاباتی که در تهدید بلند امنیتی قرار دارند را به مسئولان دولتی سپرده اما بنا به گفته‌ی شهروندان هرات تا کنون توجهی در این باره نشده‌است.

در حالیکه نگرانی‌ها از فعالیت‌های تروریستی گروه‌های مسلح مخالف دولت در حال افزایش است، کمیسیون انتخابات افغانستان مرحله ثبت نام کاندیدان این دور از انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را اعلام کرده‌است.
 جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.