جوزا 19, 1397 15:53 Asia/Kabul

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار رئیس جمهوری افغانستان با بیان اینکه تهران همواره حامی صلح و ثبات در این کشور است گفت: افغانستان امن و باثبات لازمه امنیت و توسعه منطقه است.

«حسن روحانی» عصر شنبه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در چین، در دیدار «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان، با استقبال از ابتکارعمل او برای اعلام آتش بس در این کشور، ابراز امیدواری کرد: با پیشبرد گفت و گوهای داخلی، توسعه و ثبات بیش از پیش در افغانستان مشاهده شود.

روحانی، مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر و همچنین مبارزه با گروه های تروریستی را ضروری دانست و افزود: باید با همکاری یکدیگر و سایر کشورهای منطقه با تولید و قاچاق مواد مخدر و گروه های تروریستی، مبارزه کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با استقبال از تعمیق همکاری تهران و کابل در عرصه های مختلف تاکید کرد: ترانزیت و اتصال کشورهای منطقه از جمله کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس دارای اهمیت است و سبب توسعه کل منطقه و فراتر از آن خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: طرح بزرگ بندر چابهار(جنوب شرق ایران) که به اتفاق هند و افغانستان در حال اجرا است، گام بزرگی در مسیر تقویت راههای ترانزیتی منطقه است.

«اشرف غنی» نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه افغانستان تداوم و توسعه همکاری با ایران را در راستای منافع ملی خود می داند، پایان سریعتر کار تدوین سند جامع همکاری دو کشور را ضروری خواند و گفت: روابط اقتصادی دو ملت همسایه، همچنان باید با شتاب ادامه یابد.

رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به اعلام آتش بس با طالبان و پذیرش آن از سوی این گروه ابراز امیدواری کرد: با حمایت ایران، روند ایجاد امنیت و پیشرفت در افغانستان ادامه یابد.

کلیدواژه