جوزا 23, 1397 09:51 Asia/Kabul
  • رهبر طالبان خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا شد

طالبان اعلام کرد اگر آمریکا خواستار حل مسالمت آمیز جنگ افغانستان است باید با طالبان وارد مذاکره مستقیم شود.

به گزارش رادیو دری به نقل از فارس،ملاهبت الله آخندزاده، رهبر طالبان در پیام عیدی خود گفته است که بزرگترین اشتباه مقامات آمریکایی این است که در هر موضوع به زور متوسل می‎شوند، اما آن در هرجا نتیجه نخواهد داد و باید مشکل افغانستان از راه گفت‌وگو حل شود.

اما عبدالخبیر اوچقون، معاون شورای عالی گفته است که پیام اخیر رهبر طالبان و خواست این گروه برای مذاکره با آمریکا، نمایانگر این است که طالبان استقلال ندارد.

قبل از این نیز طالبان خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شده بود، اما واشنگتن آن را رد کرده بود. همچنان مقامات حکومتی تاکید کرده بودند که گفت‌وگوی صلح باید به رهبری افغان صورت گیرد.

با این حال، رهبر طالبان در پیام خود، بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرده و افزوده که گروه طالبان برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان نیز تلاش می‌کند.

این درحالی است که آتش‌بس موقت حکومت افغانستان با طالبان روز گذشته آغاز شد، اما همزمان با آن شماری از ولایات کشور دیروز شاهد درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و این گروه بوده است.

طالبان سه روز عید فطر را با حکومت افغانستان، آتش‌بس اعلام کرده و گفته است که عملیات علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد یافت. رییس جمهور غنی گفته بود که نیروهای امنیتی تا پنجم عید سعید فطر در برابر طالبان حالت دفاعی داشته باشند.

آتش‌بس حکومت افغانستان با طالبان، پس از تقاضای علمای افغانستان صورت گرفت. علمای دینی طی نشستی در کابل چندی قبل، جنگ جاری در کشور را حرام خواندند و خواستار توقف آن شدند.

اما رهبر طالبان در پیام عیدی خود گفته است که علمای دینی فریب خورده و آمریکا تلاش دارند، از نام علما به نفع خود استفاده کنند.

به نوشته افق، این درحالی است که قبلا علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونزی نیز طی نشست حملات انتحاری و انفجاری را حرام خوانده بودند.