هشدار احزاب سیاسی افغانستان درباره تحریم انتخابات پارلمانی
(last modified Wed, 13 Jun 2018 12:08:49 GMT )
جوزا 23, 1397 16:38 Asia/Kabul
  •  هشدار احزاب سیاسی افغانستان درباره تحریم انتخابات پارلمانی

نمایندگان بیش از ۳۰ حزب و جریان سیاسی در افغانستان به دولت این کشور در خصوص تحریم انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی هشدار دادند .

به گزارش خبرگزاری تسنیم ،  بیش از 30 حزب و جریان سیاسی افغانستان روز چهارشنبه به دولت کابل هشدار دادند ، اگر نظام انتخاباتی به پیشنهاد آنها تغییر نکند و سیستم تناسبی در آن اجرایی نشود ، انتخابات را تحریم خواهند کرد.

«اسدالله سعادتی» به عنوان نماینده حزب وحدت اسلامی افغانستان در این نشست ضمن تاکید بر تغییر نظام انتخاباتی افغانستان به تناسبی گفت ،نظام کنونی انتخابات در این کشور بخشی از مشکلات افغانستان است.

سعادتی افزود ،با سیستم فعلی انتخاباتی افغانستان ، کرسی‌های پارلمان پیش از برگزاری انتخابات به دلیل سهیم نبودن احزاب سیاسی- خرید و فروش می‌شود.

وی افزود ،در نظام تناسبی انتخابات موضوعات مختلفی از جمله تناسب قومی، ولایتی، جغرافیایی و همچنین بُعد توازن حزبی و حتی توازن افراد مستقل در انتخابات در نظر گرفته می‌شود و این سبب کارآمدی بیشتر پارلمان خواهد شد.

در سالهای اخیر احزاب در افغانستان در چارچوب تغییر نظام  انتخاباتی این کشور بارها از دولت کابل خواستند زمینه ای را فراهم کند که گروههای سیاسی ، قومی و  ولایت های مختلف بر اساس معیارهای عادلانه امکان ورود نمایندگانشان به مجلس پیدا کنند .

انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی افغانستان قرار است در میزان 1397 برگزار شود.