جوزا 27, 1397 16:29 Asia/Kabul

تحلیلگر مسائل شبه قاره می گوید "کشته شدن «ملا فضل الله» سرکرده گروهک تروریستی تحریک طالبان پاکستان می تواند به تغییر سیاستهای اسلام آباد در قبال افغانستان کمک کند اما نقش تعیین کننده برای تامین صلح در منطقه ندارد.

پیر محمد ملازهی در مصاحبه با برنامه انعکاس رادیو دری ضمن بیان این مطلب افزود: تحریک طالبان پاکستان این ظرفیت را دارد که بلافاصله فرد دیگری را به عنوان رهبر تعیین کند و در واقع ما با یک تفکر روبرو هستیم که برای هر دو کشور مشکل ساز شده است.

وی تصریح نمود: مرگ ملا فضل الله شاید پاکستانیها را به این نتیجه برساند که در مجموع شرایط  منطقه تغییر کرده است اما نمی توان انتظار داشت که  پاکستان "طالبان افغانستان" را به مذاکرات صلح وادار کند،زیرا پاکستان می گوید که نفوذی بر طالبان ندارد.

ملازهی گفت: طالبان پاکستان و افغانستان عمدتا از مناطق قبایلی و پشتون به ایدئولوژی رادیکال بر اساس مکتب دیوبندی معتقد هستند و به همین دلیل مواضع یکسانی دارند.

به باور وی ؛ تفاوت طالبان پاکستان و طالبان افغانستان این هست که تحریک طالبان به دنبال اسلامی کردن قدرت در پاکستان هست و گروه طالبان افغانستان به دنبال اسلامی کردن افغانستان هست اما به لحاظ تاکتیکی و عملیاتی همدیگر را تقویت می کنند.

 

کلیدواژه