جوزا 29, 1397 13:06 Asia/Kabul

پس از شکسته شدن آتش بس میان نیروهای دولتی و افراد وابسته به گروه طالبان، ولایت‌های هرات، بادغیس و فراه در غرب افغانستان شاهد آغاز دوباره‌ی نبردها می‌باشد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شب گذشته و به دنبال نبرد طالبان با نیروهای امنیتی در ولایت فراه، 10 تن از مخالفان مسلح دولت کشته و 7 تن دیگر شان زخمی شدند.

«محب‌الله محب»، سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت فراه گفت: پس از زد و خورد در شهر کهنۀ ولایت فراه تلفات سنگینی بر نیروهای طالبان وارد شد که در این درگیری 7 تن دیگر از تفنگداران مخالف مسلح دولت زخمی شدند.
فرماندهان ارتش در این ولایت غربی کشور هم‌چنان گفته‌اند: چند دستگاه موتر طالبان مسلح هم منهدم شده است.
شکسته شدن آتش بس میان طرفین درگیری‌ها در افغانستان نگرانی‌هایی را از بدتر شدن وضعیت امنیتی در بخش‌های مختلف کشور بوجود آورده‌است.

علما و روحانیون غرب افغانستان نیز در یک گردهم‌آیی در ولایت هرات از نیروهای مسلح مخالف دولت و رهبران دولت وحدت ملی خواسته‌اند آتش بس را تمدید کنند و در این مدت به دنبال راه‌حل اساسی برای بحران افغانستان باشند.

روحانیون غرب افغانستان جنگ جاری در کشور را نبردی تحمیلی از سوی دشمنان خارجی مردم افغانستان دانسته و تاکید کردند: باید از هر اقدامی که به منظور تحکیم صلح و ثبات صورت می‌گیرد حمایت همه جانبه شود.

عالمان دینی در این نشست، شکسته شدن آتش بس را به نفع مردم افغانستان ندانسته و هشدار دادند: اگر به منظور هرچه بهتر شدن وضعیت امنیتی و استقرار صلحی پایدار این نبردها خاموش نشود، تا سالهای سال جنگ وخونریزی در کشور وجود خواهد داشت.

در این همایش «مولوی غلام محمد» از علمای دینی در هرات جنگ جاری در کشور را ناخواسته عنوان کرده و به نقشه‌های دشمنان مردم افغانستان اشاره کرد و افزود: از این فرصت به دست آمده باید بیشترین استفاده صورت گیرد و قدم‌های محکمی به دلیل پایان 3 دهه جنگ و بحران در کشور برداشته شود.

در همین حال مسئولان اداره ارشاد و اوقاف ولایت هرات حضور نیروهای مسلح مخالف دولت در روزهای عید سعید فطر در بین شهرها و در جمع مردم  را به فال نیک گرفت و تاکید کرد: این آرامش 3 روزه که شادی و خوشحالی را برای مردم افغانستان به ارمغان آورد حاصل صلح و برادری بود که باید ادامه پیدا کند.

«سید محمد شیرزادی» رییس اداره‌ی ارشاد و اوقاف ولایت هرات گفت: طالبان افغانستانی برادران مردم این کشور هستند و نباید نیروهای دولتی و افراد وابسته به این گروه در نبردهاییکه توجیه شرعی ندارد قربانی شوند.

این درحالی‌است که رهبری گروه طالبان در افغانستان از هوادارانش خواسته بود در روزهای توافق آتش بس به هیچ مکان دولتی و نظامی حمله نکنند.

اما در یکی دو روزی که از پایان مهلت آتش بس می‌گذرد طالبان مسلح مناطق مختلفی در ولایت‌های غرب افغانستان را مورد حمله قرار داده و تعدادی از نیروهای دولتی را کشته و زخمی کردند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.