تشکیل دولت در سایه هدف اصلی طالبان برای اعمال قوانین در افغانستان
(last modified 1397-04-02T06:17:10+00:00 )
سرطان 02, 1397 10:47 Asia/Kabul
  • تشکیل دولت در سایه هدف اصلی طالبان برای اعمال قوانین در افغانستان

طبق بررسی‌های انجام شده، طالبان در بسیاری از مناطق افغانستان یک دولت موازی با دولت مرکزی افغانستان تشکیل داده است.

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: طبق بررسی‌های انجام شده، طالبان در بسیاری از مناطق افغانستان یک دولت موازی با دولت مرکزی افغانستان تشکیل داده است. 

براساس این گزارش، تحقیقی که توسط موسسه توسعه بین المللی(Overseas Development Institute) تحت عنوان زندگی در سایه دولت طالبان انجام شده، سیستم بسیار پیچیده‌ای از یک دولت موازی را از سوی طالبان نشان می‌دهد که در بخش‌های تحت کنترل خود خدمات بهداشتی، آموزشی و مالی را ارائه می‌دهد. 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مهمترین نتیجه این گزارش این است که طالبان در مناطق بسیار وسیعی از افغانستان قوانین خود را وضع کرده است اما این قوانین با استفاده از زور اعمال نمی‌شود بلکه از طریق خدماتی همانند خدمات دولتی صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش،‌ در بسیاری از مناطق طالبان با مقامات محلی،‌ سازمان‌های کمک کننده و سایر گروه‌ها بطور روزانه در ارتباط بوده و در مورد خدماتی آموزشی، بهداشتی و سایر خدمات رایزنی می‌کند. 

کارمندان طالبان مالیات و بهای قبض را دریافت می‌کنند و قضات این گروه دعوای افراد را حل و فصل می‌کنند.

به گفته واشنگتن پست، در حالی که از تشکیل اولین دولت سایه طالبان در افغانستان بیش از یک دهه می‌گذرد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این دولت منطقه نفوذ خود را به رغم مقاومت نیروهای خارجی و افغان گسترش داده است. 

در ادامه گزارش آمده است که طالبان هر چند در ابتدا با توسل به زور اهداف خود را به پیش می‌برد اما در حال حاضر با تغییر رویه و برآوردن نیازهای مردم توانسته در بین آنها نفوذ کرده و قوانین خود را حاکم کند.