سرطان 09, 1397 12:27 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی گفت: با قانونمند ساختن اقتصاد غیر قانونی و فعال کردن سرچشمه های عوائد می توانیم مصارف خود را از عوائد داخلی تأمین کنیم.

احمد ضیاء ضیاء در مصاحبه با برنامه انعکاس رادیو دری "ضمن بیان این مطلب افزود: متأسفانه کسری بودجه افغانستان بسیار بزرگ هست وطبق گفته وزیر مالیه ، عوائد ما به حدود 200 میلیارد افغانی می رسد که 200 میلیارد افغانی ما کمتر از 3 میلیارد دلار می شود در حالی که فقط مصارف سکتور نظامی 5 میلیارد دلار هست که 5/4 میلیارد دلار را جامعه بین المللی و 500 میلیون دلار را افغانستان بر عهده گرفته است.

وی تصریح نمود: عوائد سالانه ما بالا رفته است که قابل ستایش هست اما برای رسیدن به استقلال مالی به زمان بسیار زیادی نیاز داریم تا مجبور نباشیم از کشورهای خارجی تقاضای کمک کنیم.

به باور وی ؛ با ادامه  جنگ و نبود حاکمیت دولت بالای جغرافیای سیاسی ،حجم اقتصاد غیر قانونی ما فوق العاده افزایش یافته است که باید قانونمند شود.

 وی تاکید کرد"  اگر افغانها با هم متحدانه کار کنند می توانند افغانستانی واحد و مستقل داشته باشند  و با حکومتداری خوب،تطبیق قوانین ومبارزه جدی با فساد می توانند از این وضعیت خارج شوند.

 

کلیدواژه