سرطان 16, 1397 17:29 Asia/Kabul
  • غنی: فتوای علمای افغانستان در راستای صلح قابل تقدیر است

غنی ضمن قدردانی از فتوای علمای افغانستان در خصوص صلح، خاطرنشان کرد: در دین اسلام، فلسفه‌ عدالت وجود دارد که دولت و ملت بر محور آن جمع شده‌‌اند و اسلام، نظام عادلی بر اساس امانتداری و انصاف می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، در مراسمی از قاریان و حافظان قرآن کریم که در رقابت‌های قرائت، حائز رتبه‌های برتر شده بودند، تقدیر کرد.

اشرف غنی در این مراسم گفت: شما عزت دین هستید که با نوای قرآن کریم، دل‌های ما را روشن می‌سازید و اکنون فاصله‌ای میان ارگ و مساجد وجود ندارد و حضور علمای گرامی، برخلاف گذشته در ارگ چشمگیر است.

رئیس‌جمهور افغانستان افزود: فلسفه وجودی ما، اسلام است و همه موضوعات در قرآن‌کریم، سیرت نبوی، قانون اساسی و نظریات و فتاوی علمای دین شامل می‌باشد که بُعد مشروعیت، حکومتداری و مردم، بدون احکام دین مبین اسلام، نمی‌تواند صورت بگیرد.

وی ضمن قدردانی از فتوای علمای افغانستان در خصوص صلح، خاطرنشان کرد: در دین اسلام، فلسفه‌ عدالت وجود دارد که دولت و ملت بر محور آن جمع شده‌‌اند و اسلام، نظام عادلی بر اساس امانتداری و انصاف می‌باشد.

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد: پیشنهادات علمای افغانستان شنیده می‌شود و کارهای بزرگی در آینده نزدیک در وزارت حج و اوقاف این کشور انجام خواهد شد.

غنی تاکید کرد: یک میلیون نسخه قرآن کریم در سراسر افغانستان توزیع خواهد شد و نظر به پیشنهادات علمای گرامی در مورد احداث مسجدجامع در هر ولایت افغانستان، از طریق درآمدهای داخلی در این خصوص اقدام می‌شود.

رئیس‌جمهور افغانستان از تلاش‌ها و خدمات ارزنده قاری برکت‌الله سلیم رئیس امور قاریان افغانستان به‌دلیل تربیت قاریان جوان قدردانی کرد و وی را موجب عزت و افتخار افغانستان دانست.

در این مراسم، فیض‌محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان نیز با بیان اینکه برگزاری چنین مراسمی در ارگ، بی‌سابقه است، گفت: برگزاری برنامه‌های مهم در ارگ، مانند تجلیل از نزول قرآن عظیم‌الشان و میلادالنبی، برنامه‌های تشویقی و دیدار با قاریان، حافظان و علمای دین و همچنین استفاده از مشورت‌های علما، از جمله ابتکارات و کارنامه‌های اشرف غنی است که به خط زرین نگاشته خواهد شد.

وی در خصوص اقدامات و کارهای انجام‌ شده وزارت حج افغانستان و تغییرات اعمال شده در ارائه خدمات‌رسانی به حجاج، احداث و ترمیم دوباره مساجد در سراسر افغانستان، تنظیم قوانین، کاهش چشمگیر هزینه حجاج، استاندارد سازی پروازهای حجاج، ایجاد مجتمع حجاج، و چاپ کتاب‌های نماز، سخنانی را ایراد کرد.