سرطان 26, 1397 10:43 Asia/Kabul
  • فرمانده ناتو مدعی عدم تمایل آمریکا به مذاکره با طالبان شد

فرمانده ناتو در افغانستان روز دوشنبه طی بیانیه‌ای مدعی شد که از اظهاراتش مبنی بر اینکه آمریکا آماده است مستقیما با طالبان وارد مذاکره شود، تعبیر نادرستی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ماموریت ناتو در افغانستان روز دوشنبه طی بیانیه‌ای گزارش‌ها از اظهارات فرمانده این ماموریت مبنی بر اینکه آمریکا آماده است مستقیما با طالبان وارد مذاکره شود را رد کرد.

پیشتر گزارش شده بود که جنرال آمریکایی جان نیکلسون در گفت‌وگویی با مقامات افغان در قندهار از «آمادگی آمریکا» برای مذاکره با طالبان سخن گفته بود.

اما جنرال نیکلسون در بیانیه‌ای گفت که اظهاراتش اشتباه تعبیر شده و او فقط مواضع مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا را منعکس کرده است که در ماه ژوئن گفته بود آمریکا آماده «حمایت، تسهیل و مشارکت» در مذاکرات نهایی صلح است.

جنرال نیکلسون در بیانیه‌ای که ماموریت ناتو در افغانستان منتشر کرد نوشت: ایالات متحده جایگزینی برای مردم افغانستان یا دولت افغانستان نیست.

با این حال مارتین اودانل سخنگوی این ماموریت گفت که آمریکا در حال بررسی «همه راه‌های» پیشبرد فرآیند صلح است و افزود: اما این فرآیندی است که تحت هدایت افغانستان به جلو می‌رود.

نیویورک تایمز روز یکشنبه گزارش داده بود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دیپلمات‌های ارشد آمریکایی گفته است در پی مذاکره مستقیم با طالبان باشند.

به نوشته وب سایت ماموریت قاطع در افغانستان، وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در بیانیه‌ای گفت که هیچ پیش‌شرطی برای مذاکرات مطرح نیست و همه چیز از جمله بحث حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان می‌تواند جز مذاکرات با طالبان باشد.