11 خبرنگار طی 6 ماه گذشته در افغانستان کشته شده اند
(last modified 1397-04-27T13:10:36+00:00 )
سرطان 27, 1397 17:40 Asia/Kabul
  • 11 خبرنگار طی 6 ماه گذشته در افغانستان کشته شده اند

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان (یک نهاد داخلی) اعلام کرد طی شش ماه گذشته در این کشور11خبرنگار کشته و11 تن دیگر زخمی شده اند.

به گزارش ایرنا، کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه نتیجه یک تحقیق را در باره کار خبرنگاران منتشر کرد و افزود که در این مدت 89 مورد اعمال خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 22 درصد افزایش را نشان می دهد.

«نجیب شریفی» در ارائه این گزارش گفت که خبرنگاران به صورت هدفمند و مستقیم مورد حمله قرار گرفته اند که از این میان 9 خبرنگار در حملۀ انتحاری در منطقه «شش‌درک» کابل که در ثور امسال رخ داد، کشته شدند که مسئولیت آن را داعش برعهده گرفت.

وی افزود که 2 خبرنگار دیگر نیز در حملات هدفمند در ولایت های «قندهار» و «خوست» کشته شدند.

شریفی گفت که شش ماه اول امسال میلادی خونین ‌ترین سال برای خبرنگاران بود که در کنار کشته شدن خبرنگاران 19 مورد توهین و بدرفتاری، 14 مورد ضرب و شتم، 11 مورد زخمی ‌شدن، 28 حادثه تهدید، 5 مورد بازداشت و یک مورد اخراج غیرقانونی از رسانه را ثبت کرده اند.

وی گفت که داعش و طالبان مسئول 37 درصد این رویدادها شناخته شده اند که اکثریت آن قتل و تهدید بوده است.رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران گفت که مسئولیت 36 درصد دیگر نیز به دولت افغانستان و 14 درصد به افراد ناشناس و دو درصد هم به مدیران رسانه‌ها می رسد.

شریفی گفت که حمله انفجاری در شش درک کابل و تهدید خبرنگاران اثرات منفی بر روحیه آنان برجای گذاشته و موجب خودسانسوری رسانه‌ها شده است و در ولایت های غزنی، هلمند، قندهار و ننگرهار که حضور گروه‌های تروریستی بیشتر است، سانسور نیز افزایش یافته است.در این حال بتازگی امام یک مسجد در ولایت هرات افغانستان قتل خبرنگاران را واجب خواند.

تاکنون دولت افغانستان و نهادهای مسئول در این رابطه واکنش نشان نداده اند.