کشتار غیرنظامیان توسط آمریکایی ها در افغانستان بررسی می شود
(last modified 1397-04-30T13:47:33+00:00 )
سرطان 30, 1397 18:17 Asia/Kabul
  • کشتار غیرنظامیان توسط آمریکایی ها در افغانستان بررسی می شود

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که هیأتی برای بررسی چگونگی کشتار غیر نظامیان در حملات هوایی آمریکا در شهرستان «چهاردره» در ولایت«قندوز» تعیین و به این ولایت اعزام شده است.

به گزارش ایرنا، «هارون چخانسوری» روز شنبه در نشستی خبری در کابل به خبرنگاران گفت که هیأت پس از بررسی و تحقیقات همه جانبه نتیجه آن را به مردم افغانستان اعلام خواهند کرد.

 روز پنجشنبه گذشته هواپیمای آمریکایی یک روستا را در شهرستان چهاردره ولایت قندوز بمباران کرد که در آن 14 غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته و 2 تن دیگر زخمی شدند.

این تعداد کشته ها را مقامات دولتی و وزارت دفاع افغانستان تائید کرده است اما منابع محلی شمار کشته ها را 20 نفر اعلام کرده اند.چخانسوری در باره خبرهای منتشر شده از گفت وگوی مستقیم آمریکا با طالبان گفت که مذاکرات طالبان با آمریکا بخاطر تسهیل روند گفت وگوی صلح است و رهبری و مالکیت صلح تنها به دست دولت افغانستان خواهد بود.

وی افزود که فرمانده عمومی نظامیان آمریکایی در کابل وزیر خارجه آمریکا نیز بر آن تأکید کرد که رهبری صلح مربوط به دولت افغانستان می باشد.

چخانسوری گفت که هدف از اجماع جهانی برای صلح این است که همسایه های افغانستان و شرکای جهانی از جمله آمریکا بتواند در آغاز روند گفت وگوها به حیث حمایت کننده نقش بازی کند که آمریکایی ها نقش خود را بخوبی در این روند بازی می کنند.

وی گفت که سخن هایی که در باره آتش بس در روزهای عید قربان مطرح شده است، نظر به آتش بس موفق عیدفطر، در هردو طرف تمایلات برای آن وجود دارد و امکان آن هست که در روزهای عید قربان نیز آتش بس اعلام شود و جزئیات آن در زمان اعلام به رسانه ها اطلاع داده خواهد شد.

وی گفت که دولت در باره اعلام آتش بس تنها با مردم افغانستان مشورت خواهند کرد و با کشورهای همکار بین المللی نیاز به مشورت نیست و ما حمایت آنها را لازم داریم و ابتکار آتش بس به دست دولت این کشور خواهد بود.

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در باره فتوای یک امام مسجد در هرات افغانستان که علیه خبرنگاران فتوای جهاد اعلام کرده بود، گفت که اداره محلی هرات با علمای این استان موضوع را پیگیری خواهد کرد.