اسد 06, 1397 13:35 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان خواستار سرمایه گذاری مشترک افغانستان و کشورهای منطقه به خصوص تجار افغان و ایران برای تولید دارو شد.

داکتر وحید مجروح در مصاحبه با برنامه انعکاس رادیو دری افزود"حدود 25 شرکت تولید دارو در افغانستان فعال هستند که 5 تا 8 درصد نیاز افغانستان را تامین می کند .

وی ابراز امیدواری کرد :با توجه به تلاشهای دوسال گذشته ، کارخانه های بزرگتر تولید دارو در افغانستان احداث شود تا انشا ء الله در سالهای آینده قسمت زیادی از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تأمین شود.

سخنگوی وزارت صحت عامه تاکید کرد "احداث کارخانه های تولید دارو و همچنین شفاخانه های بزرگ تخصصی زمینه را برای بازگشت داکتران مهاجر که در جمهوری اسلامی ایران آموزش دیدند فراهم می کند.

وی تصریح نمود: در سه سال گذشته ، تمرکز جدی روی گسترش خدمات صحی فوق تخصصی در شفا خانه های دولتی بوده و خدمات صحی از لحاظ  کیفی و کمی وسعت قابل توجهی یافته است.

مجروح با بیان اینکه تعداد مراکز صحی از 500 مرکز به 2700 مرکز رسیده است تاکید کرد" حدود 67 در صد مردم با فاصله یک ساعت پیاده به مراکز صحی دسترسی دارند  و اگر دوساعت پیاده را در نظر بگیریم حدود 87 درصد مردم می توانند از خدمات صحی بهره مند شوند .

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان افزود "در سالهای گذشته حدود 1600 مادر در هرصد هزار زایمان جان خود را از دست می دادند اما این آمار به 667 مورد رسیده است

 

 

کلیدواژه