اسد 09, 1397 17:29 Asia/Kabul
  • تقویم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد

کمیسیون انتخابات افغانستان در نشست امروز با احزاب سیاسی با مشخص کردن تقویم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که 31 فروردین ماه (حمل) سال 1398 روز انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

به گزارش ایرنا، کمیسیون انتخابات افغانستان هرچند این تاریخ را در نشست احزاب سیاسی اعلام کرد اما گفت که فردا چهارشنبه بطور رسمی در یک کنفرانس مطبوعاتی آن را به رسانه ها اعلام خواهد کرد.

احزاب سیاسی و ریاست جمهوری افغانستان از مشخص شدن تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کردند.

این در حالی است که تاریخ برگزاری مجلس نمایندگان افغانستان 28 مهرماه (میزان) امسال اعلام شده و هنوز چالش های زیادی برای برگزاری آن پیش روی کمیسیون وجود دارد.

تهدید احزاب سیاسی برای تحریم در صورت عدم توجه به خواسته های آنها، حذف نام افراد مسلح غیرمسئول از فهرست نهایی که امروز در کابل با تظاهرات و مسدود کردن راه در شرق کابل آغاز شد از چالش های پیش روی کمیسیون می باشد.

همچنین استثنا قراردادن ولایت غزنی برای برگزاری انتخابات مجلس که قرار است چهارماه بعد از روز انتخابات 28 مهرماه (میزان) برگزار شود و این استثنا قرار دادن باعث تظاهرات و اعتراضات مردمی در غزنی شده است.

ولایت غزنی به دلیل نداشتن نماینده از قوم پشتون در دور قبلی باعث شد که کمیسیون با تبانی دولت تلاش کند این بار به هرقیمتی و برخلاف قانون انتخابات نماینده ای از پشتون ها را وارد مجلس کند.

همچنین برخی گزارش ها حاکی است که انتخابات شوراهای شهر که قرار بود با انتخابات مجلس در یک روز برگزار شود، احتمال دارد به تعویق افتد و دلیل آن چالش هایی است که در ولسوالی ها به دلیل ناامنی بروز کرده است.