اسد 10, 1397 09:32 Asia/Kabul
  • روند برگزاری انتخابات افغانستان و احتمال افزایش حملات به مدارس

افغانستان برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در حالی آمادگی می‌گیرد که ۶۰ درصد از مراکز ثبت‌نام و اخذ رای در مدارس این کشور قرار دارند و احتمال حمله به این مراکز انتخاباتی وجود دارد.

به گزارش «گلوب پُست»، مدارس افغانستان به میدان جنگ تبدیل شده است و درگیری‌های مسلحانه سبب بازماندن برخی دانش‌آموزان از تحصیل شده و نهادهای آموزشی این کشور را نیز مورد تهدید قرار داده است.

براساس گزارش «ائتلاف جهانی برای محافظت از آموزش در برابر حمله» در فاصله سال 2013 تا 2017 میلادی نزدیک به 180 مدرسه در افغانستان هدف حمله قرار گرفته که بیش از 25 درصد از آن را مدارس دخترانه تشکیل می‌دهند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در اکتبر سال آینده نیز مدارس را بطور ویژه آسیب‌پذیر می‌کند. بیش از 50 درصد از مراکز ثبت‌نام رای‌دهندگان و اخذ رای در مدارس قرار دارند و احتمال افزایش حملات علیه مراکز انتخاباتی افغانستان وجود دارد.

براساس گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به «یوناما» از 14 آوریل سال جاری میلادی و از زمان گشایش مراکز ثبت‌نام رای‌دهندگان 271 غیرنظامی قربانی حملات به این مراکز شده‌اند.

گلوب پُست در ادامه نیز ابراز امیدواری کرد که براساس بیانیه «اسلو» برای ایمنی مدارس تا زمان برگزاری انتخابات می‌تواند اقدامات این بیانیه را برای امنیت مدارس پیاده کند.

«کریستفر نایمندی» رئیس اجرایی شورای پناهجویان نروژ در افغانستان نیز گفت: برای بازنماندن دانش‌آموزان از تحصیل می‌توان در پاسخ به تهدیدات و یا حملات، مکان‌های موقتی آموزشی برای دانش‌آموزان ایجاد کرد و یا حتی آموزش از طریق خودآموز، از راه دور و یا رادیو صورت گیرد.