واگذاری مناطق به طالبان، زمینه‌ساز تجزیه افغانستان است
(last modified 1397-05-12T09:18:51+00:00 )
اسد 12, 1397 13:48 Asia/Kabul
  • واگذاری مناطق به طالبان، زمینه‌ساز تجزیه افغانستان است

نماینده بدخشان در مجلس ملی افغانستان هشدار داد؛ طرح واگذاری برخی مناطق به گروه طالبان به تجزیه افغانستان منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اوا، "عبداللطیف پدرام" دیروز  در نشست خبری در کابل  گفت: طرح واگذاری برخی مناطق کوچک به گروه طالبان  زمینه ساز تجزیه افغانستان است.

رسانه‌های غربی به تازگی گزارش داده‌اند براساس توافقی  که بین امریکا و نمایندگان طالبان در قطر انجام گرفته، قرار است 13 ولایت افغانستان به این گروه واگذار شود. 

همزمان گزارش شده است که براساس استراتژی جدید  ترامپ در قبال افغانستان، نیروهای امنیتی باید از مناطق «دورافتاده» و «کم جمعیت» عقب نشینی کنند و بر امنیت مراکز شهرهای مهم تمرکز کنند.

با این حال، عبداللطیف پدرام؛ عضو مجلس نمایندگان و رییس حزب کنکره ملی افغانستان می‌گوید  با وجود تسلط گروه طالبان در بیش از 50 درصد خاک کشور، طرح واگذاری 13 ولایت دیگر به این گروه امکان پذیر نیست.

وی افزود: طالبان از سال 2015 که بر کمتر از 30 درصد مناطق افغانستان  تسلط داشت، حالا توانسته‌ نزدیک به نیمی از مناطق این کشور را تحت  کنترل خود در آورد.

 پدرام با اشاره به  گفت وگو و توافق اخیر بین امریکا و گروه طالبان بر سر واگذاری این مناطق گفت در این گفتگوها مساله خروج امریکا از افغانستان نیز مطرح شده و گویا دوطرف توافق کرده‌اند که ابتدا برخی مناطق به گروه طالبان واگذار شود و سپس در طی  سه سال، تسلط طالبان بر تمام افغانستان کامل و  زمینه خروج امریکا از کشور فراهم  شود.