اسد 15, 1397 15:45 Asia/Kabul
  • افزایش بازگشت مهاجرین افغانستانی به دلیل نوسانات ارزی در ایران شایعه است

مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی، افزایش بازگشت مهاجرین افغانستانی به کشورشان را بر اثر نوسانات ارزی در ایران شایعه خواند.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو دری به مرز دوغارون ،  محمد عجمی مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی در نشست خبری که در محل اداره کل امور اتباع در مرز دوغارون برگزار شد به حضور 320 هزار مهاجر افغانستانی دارای مدارک قانونی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: تلاش ایران بر این است که اقامت مهاجرین به شکل قانونمند باشد. 

وی در مورد فعالیت های نهاد های فرهنگی و اجتماعی مهاجرین در خراسان رضوی گفت در حال حاضر 17 مرکز فرهنگی، آموزش و اجتماعی با مجوز قانونی در خراسان رضوی فعالیت دارند.
مشاور استاندار خراسان رضوی در مورد افزایش بازگشت پناهندگان افغانستانی به کشورشان در اثر نوسانات ارزی در ایران را نادرست خواند و گفت: بازگشت داوطلبانه مهاجرین از ابتدا سال جاری نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: آنچه برخی رسانه ها مبنی بر افزایش بازگشت منتشر کرده اند کذب است و نه تنها بازگشت افزایش نداشته بلکه کاهش داشته است.
محمدی عجمی افزود: هر روز حدود 1500نفر به شکل داوطلبانه به افغانستان باز می گردند و این امر در سال های گذشته هم جریان داشته است.
مشاور استاندار خراسان رضوی در ادامه به تحصیل دانش آموزان فاقد مدرک اشاره کرد و افزود: هیچ دانش آموز افغانستانی بخاطر فقدان مدرک اقامتی در جمهوری اسلامی ایران از تحصیل باز نمی ماند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری سیاست ما تحصیل تمام دانش آموزان افغانستانی در ایران است. 
وی افزود: در حال حاضر 430 هزار دانش آموز در تمام ایران در حال تحصیل هستند که 77 هزار نفر آنها در خراسان رضوی درس می خوانند و هزینه هر دانش آموز حدود 2 میلیون تومان است که  جمهوری اسلامی ایران این هزینه را پرداخت می کند.