سنبله 01, 1397 11:36 Asia/Kabul
  •  بندر چابهارِ ایران ؛فرصتی بی نظیر برای استفاده تُجار افغان

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان (جنوب شرق ایران) گفت: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت میلیون و 500 هزار تُن کالا فرصتی بی نظیر برای استفاده سرمایه گذاران و تُجار کشور افغانستان است.

«بهروز آقایی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بندر چابهار بعنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان و به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی، جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با دیگر کشورهای منطقه دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: بندر چابهار ظرفیت صادرات و واردات کالاهای کشور افغانستان مانند مواد معدنی، سنگ آهن و محصولات کشاورزی را دارد.

وی همچنین گفت: واردات گندم از طریق بندر چابهار ، امکان ایجاد کارخانه های آرد جهت تامین آرد مورد نیاز افغانستان و صادرات محصولات کشاورزی افغانستان از دیگر قابلیت های بندر چابهار است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، افزود: در یک سال گذشته 9 فروند کشتی شامل هشت کشتی حامل گندم و یک کشتی حبوبات از کشور هند وارد بندر چابهار شده و سپس به افغانستان انتقال یافته است.

بندر چابهار ایران به دلیل موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد از اهمیت بسیار برخوردار است.

 

کلیدواژه