سنبله 28, 1395 18:11 Asia/Kabul
  • واکنش پاکستان به توسعه همکاری های هند و افغانستان

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به افزایش همکاری کابل و دهلی نو گفت: از خاک افغانستان نباید توسط هند علیه منافع پاکستان استفاده شود.

این دیپلمات پاکستانی تاکید کرد،اسلام‌آباد به کسی اجازه نمی‌دهد که از قلمرو یک کشور خارجی علیه منافع پاکستان استفاده شود.خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان هم گفت،اسلام‌آباد با دوستی کابل با هیچ کشوری مخالف نیست.

این موضع سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به دیدار دو روزه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از هند و دیدار با مقامات بلندپایه این کشور در خصوص همکاریهای امنیتی ،اقتصادی و همچنین مبارزه با تروریسم اتخاذ شد. توسعه همکاری های هند و افغانستان به طور معمول با واکنش منفی دولت پاکستان مواجه می شود. پاکستان و هند که در بخش های مختلف از جمله تکنولوژی هسته ای در حال رقابت هستند،در گسترش نفوذ منطقه ای هم با یکدیگر رقابت می کنند. حضور در افغانستان که در سال های اخیر به مسئله ای رقابت آمیز برای قدرت های بزرگ شامل،آمریکا،چین،روسیه و انگلیس تبدیل شده ، برای هند و پاکستان هم در چارچوب رقابت های دو جانبه بسیار مهم است.

از نظر دولت های پاکستان و هند،افزایش نفوذ هر یک از آنان در افغانستان به مفهوم کاهش سهم نفوذ راهبردی این دو رقیب در مسائل منطقه ای است. رقابت هند و پاکستان برای تقویت حضور و نفوذ خود در افغانستان در شرایطی است که دهلی نو در مقایسه با اسلام آباد از مقبولیت بسیار مناسبتری در بین دولت و ملت این کشور برای دست یابی به این هدف خود برخوردار است . پاکستان و افغانستان درخصوص خط مرزی دیوراند که این دو کشور ر از هم جدا می کند،دارای اختلافات تاریخی هستند. از نظر دولت افغانستان خط مرزی دیوراند به دلیل آنکه میرات استعمار انگلیس در منطقه شبه قاره است،مورد پذیرش نیست در حالی که پاکستان بر لزوم احترام به این قاعده تاریخی برای تفکیک مرز های دو کشورتاکید دارد.

متهم شدن پاکستان به حمایت از تروریسم در افغانستان و همچنین بی صداقتی در برخورد با مسئله صلح در این کشور سبب شده تا نوعی بدبینی و بی اعتمادی در روابط کابل و اسلام آباد حاکم باشد.

این در حالی است که هند بدون داشتن چنین مسائل اختلافی با افغانستان، از نظر مردم ودولت این کشور،دهلی نو حامی کابل در مبارزه تروریسم و بازسازی است. تفاوت قابل ملاحظه در برداشت مردم و دولت افغانستان از هند و پاکستان سبب شده تا زمینه بسیار مساعدی برای توسعه مناسبات دهلی نو با کابل فراهم بشود. کارشناسان می گویند ،تا زمانی که اعتماد افغانستان به سیاست های ضد تروریستی پاکستان جلب نشود،امکان حضور گسترده این کشور در سطوح مختلف همکاری با کابل وجود ندارد.

بدبینی ملت و دولت افغانستان به پاکستان ، تنها موجب عقب ماندن اسلام آباد از روند رقبت های منطقه ای با دهلی نو می شود. البته در این شرایط افغانستان امیدوار است با توسعه همکاریها با هند موجب تغییر سیاست های پاکستان در قبال کابل بشود.

 

 

 

کلیدواژه