شرایط ثبت‌نام شهروندان افغانستانی و ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین یکسان است
(last modified 1397-07-07T11:01:02+00:00 )
میزان 07, 1397 15:31 Asia/Kabul
  • شرایط ثبت‌نام شهروندان افغانستانی و ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین یکسان است

دبیر ستاد اربعین وزارت کشور ایران گفت: اتباع افغانستان می‌توانند از طریق دفاتر کفالت برای ثبت‌نام در سفر عتبات اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «شهریار حیدری» دبیر ستاد اربعین در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در مورد هزینه‌های سفر به عراق با اشاره به این‌که هزینه‌ها بیشتر شده، خاطرنشان کرد که با این وجود نیز، هرچه برای زائر ایرانی در حوزه‌های مختلف کاهش قیمت داشته و گرفته‌اند، زائر افغانستان مقیم ایران نیز به همان شکل از تخفیف‌ها برخوردار می‌شود.

وی در مورد هزینه سفر امسال به عراق و حضور در مراسم اربعین گفت: عددی که سازمان حج و زیارت به من دادند، برای امسال، 377 هزار و 700 تومان است. این هزینه برای دریافت ویزا، هزینه خدمات، درمان و بیمه است.

دبیر ستاد اربعین در گفت‌گو با آوا در مورد شرایط امسال سفر شهروندان افغانستان مقیم ایران به عراق نیز گفت: امسال دولت عراق اعلام کرد که مثلا گذرنامه‌ها باید گذرنامه رسمی باشد، اما ما نهایتا روز چهارشنبه (4 میزان) با کاردار سفارت عراق در وزارت خارجه صحبت کردیم و قرار شد که انشالله به همان شکل سال گذشته، تشرف مردم افغانستان ساکن در ایران صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: به دنبال صحبت‌های صورت گرفته شده با مقام‌های عراقی، سفارت عراق به دو صورت همکاری می‌کند؛ هم مردم افغانستانی که با گذرنامه رسمی و ویزا وارد ایران می‌شوند، می‌توانند از سفارت عراق ویزا دریافت بکنند و کنسول‌گری‌های ما هم ویزای دو بار ورود و خروج به آن‌ها می‌دهد، و هم در مورد مهاجرین افغانستان که در ایران دفترچه موقت یا همان کارت موقت و گذرنامه در اختیار آن‌هاست.

حیدری در مورد صدور ویزای عراق برای گذرنامه‌های قدیمی و قلم‌نویس مهاجرین نیز گفت: این‌ها با هماهنگی دفاتر وکالت و اداره اتباع مثل سال گذشته پذیرش می‌شوند، چون خود گذرنامه‌های عراقی هم الکترونیک نیست، بلکه به شکل سنتی است و انشالله برای زائرین کشور افغانستان مقیم ایران هیچ مشکلی نخواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد زمینه سفر به عتبات عالیات و حضور در مراسم اربعین برای مهاجرین شرکت‌کننده در طرح سرشماری که دارای برگه‌های شرکت در طرح سرشماری هستند نیز افزود: در مورد آن‌ها نیز به اداره کل اموراتباع گفته شده که انشالله سعی بکنند آن‌هایی که دارای برگه سرشماری هستند، چون به نوعی اسم و مشخصات آن‌ها در سامانه ثبت است، بهره‌مند شوند". ولی دبیر ستاد اربعین خاطرنشان کرد که تصمیم‌گیری‌ها در این مورد در حوزه کاری اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی است.

دبیر ستاد اربعین  با اشاره به این‌که دولت عراق خیلی بر رعایت قوانین و مقررات این کشور تأکید کرده، در مورد سفر بدون گذرنامه و ویزا به عراق هشدار داد و گفت: سال‌های گذشته بنا به عدم اطلاع زائرین، چه افغانستان، پاکستان و چه ایرانی، تعدادی از زائرین بدون گذرنامه و ویزا در مراسم اربعین حضور پیدا کردند، اما این تعداد توسط کشور عراق دستگیر شدند و با آن‌ها برخورد صورت گرفت، اما با وساطت جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق در مجازات‌های کلان تخفیف داد، اما امسال به هیچ وجه، هیچ کسی بدون داشتن روادید، گذرنامه و بیمه‌نامه، نمی‌تواند وارد کشور عراق شود و اگر رعایت نشود، در این کشور دستگیر خواهند شد و قطعا تبعات سنگینی در انتظار آن‌ها خواهد بود؛ دولت عراق هم جریمه سنگین و هم زندان‌های طویل‌المدتی برای زائرین غیرقانونی دارد.

 حیدری از زائرین افغانستانی، پاکستانی و ایرانی، و چه سایر کشورها که از خاک ایران وارد عراق می‌شوند، تقاضا کرد که حتما قوانین و مقررات این کشور را که داشتن گذرنامه و روادید است، رعایت کنند، در غیر این صورت، با آن‌ها برخورد می‌کنند. 

وی با بیان این‌که امسال هم مهاجرین می‌توانند مثل سال گذشته در قالب ستاد بازسازی عتبات عالیات که متولی کمیته اسکان و تغذیه است، اقدام به گرفتن اجازه برپایی موکب نمایند، خاطرنشان کرد: "مردم عراق انتظار دارند که حق میزبانی از آن‌ها گرفته نشود.

تأکید مردم عراق این است که به اندازه کافی امکانات برای پذیرایی زائرین در اختیار دارند، بر این اساس، ما با توجه به تأکید مردم عراق، سعی کردیم مواکب به اندازه نیاز ضروری استقرار پیدا کنند و بقیه مواکب به داخل ایران منتقل شوند.