میزان 14, 1397 15:17 Asia/Kabul
  • وضعیت مهاجران محور دیدار معاون امنیتی وزارت کشور ایران و عالمی بلخی

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران در حاشیه اجلاس اکسکام با سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس،در این دیدار بلخی وزیر مهاجران افغانستان در ابتدا از خدمات جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه میزبانی طولانی مدت از پناهندگان افغان تشکر و قدردانی کرد.

«ذواالفقاری» هم ابتدا آخرین اطلاعات مربوط به تعداد دانش آموزان افغانستانی پناهنده در مدارس ایران را اعلام کرد که در سال 2017 در حدود 102هزار نفر دانش آموز افغانستانی درایران حضور داشتند و این امار در سال 2018 به حدود 120 هزار نفر رسیده است.

ذوالفقاری گفت: درصدد ارتقاء ساختار اداره کل امور اتباع به سازمان ملی مهاجرت هستیم که موضوع نیز در دولت مطرح شده است و تا دو ماه آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

همچنین معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران به اقدامات این کشور در خصوص تسهیل صدور روادید اشاره و تصریح کرد: به منظور بازگشت افغانستانی ها به کشور خود، دولت از هیچ تلاشی فروگذار نیست که اهم اقدامات ایران در این زمینه در سخنرانی مجمع عمومی اکسکام ارائه شد.

ذوالفقاری در ادامه به برنامه ریزی ایران در فرایند قانونمند کردن حضور پناهنده در کشور در زمینه اخذ روادید همچون حذف وثیقه بعنوان تضمین بازگشت در زمان صدور ویزا، حذف شرط مسافرت هوایی در اخذ ویزا، تمدید مدت اقامت از سه ماه به ۹ ماه و ایجاد ظرفیت صدور ویزا به 550هزار عدد در خصوص افراد جویای کار طی بازه زمانی یک ساله نیز اشاره کرد.

در این دیدار مقرر شد در بخش صدور ویزا که به دنبال توافق دو طرف صورت گرفت و ایران تضمین صدور 550هزار ویزا در یکسال را داد، طرف افغان همانند مدل پاکستان تیمی را جهت تسهیل این فرایند صدور به ایران بفرستند. در مدل پاکستان ۱۰۰ نفر نیروی افغان به پاکستان فرستاده می شود.

در ادامه این دیدار، سید «حسین عالمی بلخی» وزیر مهاجران افغانستان نیز به تغییر ایجاد شده در ساختار اجرایی پاکستان و محول کردن مسئولیت مهاجرت به وزارت کشور پاکستان پس از انتخابات اشاره کرد.

بلخی اظهار کرد: ما آماده ایم نیرو جهت کمک بفرستیم و هزینه اسکان آنان را نیز تامین کنیم.

عالمی بلخی اظهار داشت: از محل اعتبارات بانک جهانی و وزارت امور خارجه جهت تامین هزینه این افراد استفاده خواهد شد.

ذوالفقاری نیز خاطرنشان کرد: تضمین عملی لازمه پیشبرد اهداف است، در نتیجه به منظور تغییر از حالت گفتگوی صرف به حالت اجرا باید به ما قول همکاری عملی دهید.

وزیر مهاجران افغانستان در ادامه اظهار کرد: طرح ثبت روادید به منظور خروج و مراجعت در برخی ولایت ها و یا دفاتر کفالت به کندی پیش می رود که معاون امنیتی و انتظامی با تکذیب این موضوع به طرف افغانی گوشزد کرد که اطلاعات نادرست از منابع غیر قابل اعتماد راهکار مناسبی برای تجزیه و تحلیل نیست.

ذوالفقاری در ادامه به طرف افغان یادآوری کرد: اگر تلاش های ایران نبود دولت عراق در بحث اربعین زیر بار تعامل با زائرین افغان نمی رفت و در طول جلسه بارها از کمک و همکاری ایران جهت صدور روادید در راستای طرح بازگشت افغانها و مساله خروج مهاجرت سخن به میان آورد و صرفا خواستار همکاری و عملگرایی طرف افغان شد.

ذوالفقاری از عدم پیگیری مستمر سفیر افغانستان در ایران نیز گلایه و این موضوع را نشانه نبود عزم راسخ در طرف افغان دانست.

وی از آمادگی کامل ایران برای بررسی همه جزئیات طرح صدور روادید طی جلسات مورد نیاز با طرف افغان خبر داد و در ادامه و پس از پافشاری در گرفتن تاریخ مشخص مبنی بر اقدام عملی طرف افغانی راجع به موضوع روادید در نهایت طرف مقابل به صورت تلویحی اعلام کرد تا قبل از آغاز فصل زمستان رسما به همکاری عملی با ایران خواهد پرداخت.

ذوالفقاری ضمن تاکید بر مسئله افزایش کنترل مرز پاکستان از سوی دولت افغانستان، به نقاط اختلاف مرزی در محدوده دوغارون نیز اشاره کرد و گفت: این اختلاف جز با تشکیل جلسات دوجانبه با حضور کارشناسان دو طرف برطرف نمی شود.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ایران، در پایان معاون امنیتی و انتظامی وزارت ایران مجددا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به منظور قانونمند کردن ورود و خروج اتباع افغانستانی به کشور به تمامی تعهدات خویش در خصوص صدور روادید به طور عملی پایبند بوده حال آنکه طرف افغانستانی همچنان ­در حد حرف به این موضوع بسنده کرده است.