میزان 14, 1397 17:42 Asia/Kabul
  • احزاب سیاسی افغانستان: آرای ثبت شده خارج از سیستم «بیومتریک» باطل شود

احزاب سیاسی افغانستان از کمیسیون انتخابات این کشور خواستند تا آرای ثبت شده در مناطقی فاقد سیستم «بیومتریک» را باطل اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شماری از احزاب سیاسی افغانستان ضمن استقبال از برگزاری انتخابات با استفاده از فناوری «بیومتریک» تصریح کردند؛ آرایی که بدون استفاده از این فناوری و بطور سنتی ثبت شده باشد باید باطل اعلام شود.

در اعلامیه‌ احزاب سیاسی آمده است که استفاده از فناوری بیومتریک در شهرها و مناطقی که اینترنت وجود دارد باید بصورت آنلاین باشد زیرا در صورت استفاده آفلاین آرای تکراری و باطل زیادی ثبت خواهند شد که مشکلات زیادی را برای تفکیک آرا بوجود می‌آورند.

به گزارش «صدای آمریکا»، در اعلامیه مشترک 35 حزب و جریان سیاسی افغانستان از کمیسیون انتخابات خواسته شده است تا به منظور شفافیت انتخابات تمام احزاب و نهادهای مدنی حق نظارت به «سرور و دیتای مرکزی» را داشته باشند.

احزاب تاکید کردند که ثبت انگشتان، تصویر و شناسنامه رای‌دهنده  در سیستم بیومتریک برای جلوگیری در انتخابات ضروری است و از کمیسیون انتخابات نیز خواستند تا برای افراد واجد شرایط رای‌ که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند نیز اجازه شرکت در انتخابات فراهم شود.

این احزاب سیاسی هشدار دادند در صورتی که کمیسیون انتخابات شفافیت آرا را تضمین نکند، روند انتخابات قابل پذیرش نیست.