تاکید ایران و افغانستان بر گسترش روابط دوجانبه
(last modified 1397-07-21T04:33:16+00:00 )
میزان 21, 1397 09:03 Asia/Kabul
  • تاکید ایران و افغانستان بر گسترش روابط دوجانبه

قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان بر گسترش روابط دوجانبه بین دو کشور در زمینه های مختلف تاکید کردند .

به گزارش ایرنا،«مرتضی سرمدی »روز جمعه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهردوشنبه (پایتخت تاجیکستان ) در دیدار« عبدالله عبدالله» رییس دولت وحدت ملی افغانستان ضمن تاکید بر برگزاری موفقیت آمیز انتخابات آینده پارلمانی این کشور گفت، موضوعات دو جانبه در چارچوب کمیته های پنجگانه کاری، به خوبی در حال پیگیری است.

قائم مقام وزیر خارجه ایران ،وضعیت امنیتی منطقه، شکست گروه های تروریستی در عراق، سوریه و انتقال عناصر این گروه ها به افغانستان و تهدید کشورهای آسیای مرکزی را تشریح کرد و افزود، جمهوری اسلامی ایران امنیت افغانستان را امنیت خود می داند و از هرگونه کمک برای مقابله با آنها دریغ نخواهد کرد .

قائم مقام وزیر خارجه ایران همچنین با تاکید بر ایستادگی ایران در مقابل تحریم های یکجانبه جدید آمریکا ضد تهران از شکل گیری تدریجی اراده جهانی برای بی نتیجه ساختن تحریم ها خبر داد.

عبدالله عبدالله نیز در دیدار با قائم مقام وزیر خارجه ایران ، آمادگی دولت افغانستان را برای تسریع در نهایی کردن سند جامع همکاری های دو کشور اعلام کرد وگفت،  برقراری امنیت ، همکاری های اقتصادی از اولویت های دولت کابل است.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای که دیروز پنج شنبه در شهر دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) آغاز شده روز جمعه هم ادامه داشت .

سازمان همکاری شانگهای در 25 جوزا 1380 در شانگهای چین از طرف قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و چین  تاسیس شد و هند و پاکستان در سال 2017 به اعضای دائمی این سازمان پیوستند .

جمهوری اسلامی ایران عضو ناظر این سازمان است .