متن کامل توافق نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی افغانستان
(last modified 1395-06-31T06:58:22+00:00 )
سنبله 31, 1395 11:28 Asia/Kabul
  • اشرف غنی و حکمتیار
    اشرف غنی و حکمتیار

متن کامل توافق نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی افغانستان منتشر شد .

توافق نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی افغانستان بزودی به امضای طرفین خواهد رسید.

به گزارش ایرنا ، در این توافق هر دو طرف از خروج نظامیان خارجی از افغانستان حمایت کرده و باور دارند که مردم افغانستان می توانند با وحدت و همبستگی، بحران ناشی از جنگ را مهار و با تهدیدها مقابله کنند.

دولت افغانستان مکلف است تا هر نوع تحریم علیه رهبر و اعضای حزب اسلامی را از میان دارد.

دولت افغانستان همزمان با امضای این موافقتنامه اعلام می دارد که رهبر حزب اسلامی و دیگر شخصیت های برجسته آن می توانند در هر جای از این کشور که خواسته باشند آزادانه زندگی کنند.

دولت اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان متعهد می گردد که حق فعالیت سیاسی حزب اسلامی را به رسمیت شناخته و این حزب می تواند در انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و ولایتی، شهری و شهرداری شرکت نموده و نامزد داشته باشد.

رهبر حزب اسلامی می تواند دو یا سه محل مناسب را برای اقامت خویش در افغانستان انتخاب نموده و دولت تدابیر امنیتی را برای وی فراهم می کند .

همچنین دولت افغانستان متعهد می گردد که زندانیان و اسرای حزب اسلامی را که مرتکب جرایم جنایی نشده باشند و دعوای حق الناس علیه آنها وجود نداشته باشد، در اسرع وقت که بیشتر از سه ماه نباشد رها سازد.

حزب اسلامی افغانستان متعهد می گردد تا افراد رها شده ، به میدان جنگ علیه دولت نرفته وبه هیچ گروه مسلح غیرقانونی و تروریستی نپیوندند. نظارت بر روند حل هر نوع اختلاف در این رابطه به کمیسیون مشترک اجرایی با حسن نیت سپرده می شود.

حزب اسلامی افغانستان رسما اعلام می نماید که بخاطر مصالح کشور وقطع دایمی جنگ و خشونت و تامین صلح پایدار بعنوان حزب مهم سیاسی در کشور فعالیت نموده، قانون اساسی را رعایت، آتش بس دایمی را برقرار و هر نوع تحریکات نظامی اش را متوقف و تشکیلات نظامی خویش را منحل می سازد.

حزب اسلامی افغانستان خود را متعهد می داند تا بعنوان یک حزب سیاسی در امر دفاع و تامین امنیت پایدار در سراسر کشور با دولت وحدت ملی افغانستان همکاری نموده و بعنوان یک حزب رسمی سیاسی دفاتر خود را در مرکز و ولایت ها فعال سازد.

حزب اسلامی افغانستان آمادگی کامل دارد تا با درک مسوولیت های دینی و تاریخی اش در جهت تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان تلاش کند و در این راستا از تلاش های دولت جمهوری اسلامی افغانستان حمایت نماید.

 

کلیدواژه