آغاز انتخابات پارلمانی در افغانستان
(last modified 1397-07-28T04:11:41+00:00 )
میزان 28, 1397 08:41 Asia/Kabul
  • آغاز انتخابات پارلمانی در افغانستان

انتخابات مجلس ملی افغانستان صبح امروز ( شنبه)  آغاز شد .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان از ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی در سی و دو ولایت  از سی و چهار ولایت  ( به جز غزنی و قندهار ) آغاز شد و واجدان شرایط رای دهی با حضور در مراکز و شعب اخذ رای به نامزدهای مورد نظر خود رای می دهند.
کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد ، در این انتخابات بیش از دوهزار و پانصد نفر از جمله چهارصد زن خود را نامزد کرده اند و قرار است از میان آنها دویست وپنجاه نفر راهی مجلس آینده این کشور شوند .

شصت وهشت کرسی مجلس نمایندگان افغانستان به زنان اختصاص یافته است .
کابل پایتخت افغانستان با هشتصد وچهارنامزد بیشترین نامزدها را درمیان سایر ولایات  این کشور به خود اختصاص داده است وازمیان این نامزدها سی وسه نفر به نمایندگی از مردم کابل وارد مجلس خواهند شد.
این دور انتخابات پس از سال 2001 سومین انتخابات مجلس نمایندگان است و دراین دور، حدود هشت میلیون وهشتصد هزار واجد شرایط رای دهی (  بالای هجده سال ) برای شرکت درانتخابات نام نویسی کرده اند .
وزارت کشور افغانستان نیز اعلام کرده است بیش از پنجاه هزار نیروی امنیتی ، امنیت انتخابات مجلس نمایندگان این کشور را تامین می کنند .
همزمان با آغاز انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان ، تدابیر شدید امنیتی درکابل و سایر ولایت ها به اجرا درآمده است .
تدابیر شدید امنیتی در حالی اتخاذ شده است که گروه طالبان برگزاری انتخابات مجلس افغانستان را تحریم و آن را توطئه آمریکایی دانسته و  هشدار داده است آن را  مختل  می کند.
وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد روز شنبه به مناسبت برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان ، تعطیل عمومی است.
رئیس جمهور و مقامات بلندپایه دولت افغانستان از مردم این کشور خواسته اند در انتخابات مجلس بصورت گسترده شرکت کنند ، آنها به مردم اطمینان داده اند که نیروهای افغان امنیت انتخابات را تامین می کنند .
قرار است چهارصد هزار نفر از جمله صد وسی تبعه خارجی بر انتخابات مجلس افغانستان نظارت کنند .
برای نخستین بار در این انتخابات از دستگاههای « بیومتریک » ( سامانه ثبت هویت رای دهندگان ) استفاده می شود  تا از تخلفات احتمالی در روند انتخابات جلوگیری شود.
انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان در ولایت غزنی به دلیل اجرا نشدن طرح ثبت نام واجدان شرایط رای دهی و همچنین نامزدهای انتخابات برگزار نمی شود و قرار است انتخابات ولایت  قندهارهم  با یک هفته تاخیر برگزار شود و علت آن، شرایط نامساعد امنیتی پس از حمله تروریستی به مسئولان ارشد این ولایت  اعلام شده است.