­هشدار احزاب سیاسی افغانستان درباره نتایج آرای انتخابات مجلس
(last modified 1397-07-30T12:07:44+00:00 )
میزان 30, 1397 16:37 Asia/Kabul
  •  ­هشدار احزاب سیاسی افغانستان درباره نتایج آرای انتخابات مجلس

احزاب سیاسی افغانستان درباره پذیرش نتایج آرای مراکز انتخاباتی فاقد دستگاه «بیومتریک» هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از کابل، شماری ازنمایندگان  احزاب  سیاسی افغانستان امروزدر  نشستی در کابل اعلام کردند: نتایج آرای مراکز انتخاباتی فاقد سامانه الکترونیکی ثبت هویت رای دهندگان را نمی پذیرند.
احزاب سیاسی افغانستان تاخیر دربازگشایی مراکز رای گیری، نبود فهرست رای دهندگان دراین مراکز، دور نگه داشتن ناظران احزاب سیاسی از مراکز انتخاباتی و نقص فنی دستگاههای الکترونیکی «بیومتریک» را از موارد عمده کاستی ها و تخلفات انتخاباتی اعلام کردند.
«اسدالله سعادتی» نماینده حزب اسلامی افغانستان در این نشست گفت: تقلب و تخلف گسترده و مطرح شدن  شکایت های زیاد از کابل و دیگر ولایات  افغانستان، اعتبار انتخابات را زیر سئوال برده است.

«نور رحمان اخلاقی» نماینده حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز گفت انتخابات در روز دوم که بدلیل مشکلات فنی و امنیتی در چهارده ولایت برگزار شد ، زمینه تقلب گسترده را فراهم کرد .
«محمد ناطقی» نماینده حزب وحدت اسلامی افغانستان هم گفت  کمیسیون انتخابات  در برابر مشکلات بوجود آمده در جریان انتخابات پارلمانی چه عمدی یا غیرعمدی مسئول است.
انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان روز شنبه  و یکشنبه برگزار شد و از مجموع هشت میلیون وهشتصد هزارنفر که برای شرکت در انتخابات نام نویسی کرده بودند، فقط چهل وپنج درصد آنها به حدود دوهزاروپانصد نامزد انتخابات رای دادند که قرار است دویست وپنجاه نفر از آنها به مجلس نمایندگان راه یابند.
این درحالی است که سامانه الکترونیکی «بیومتریک» که اثر انگشت و چهره رای دهندگان را ثبت می کرد برای نخستین بار در انتخابات امسال آزمایش شد.

کلیدواژه