عقرب 06, 1397 11:36 Asia/Kabul
  • پارلمان افغانستان: «ملابرادر» باید تحویل دولت کابل شود

کمیسیون روابط بین‌الملل پارلمان افغانستان اعلام کرد، اسلام‌آباد باید «ملا عبدالغنی برادر» از بنیانگذاران طالبان را به دولت افغانستان تحویل دهد.

به گزارش دفتر منطقه‌ایخبرگزاری تسنیم، «ملابرادر عبدالغنی» معاون رهبرسابق طالبان اخیرا پس از 8 سال از زندانی در پاکستان آزاد شده است و پارلمان افغانستان از دولت پاکستان خواسته که هر چه سریعتر ملابرادر را به دولت افغانستان تحویل دهد.

کمیسیون روابط بین‌الملل پارلمان افغانستان اعلام کرد، اگر پاکستان بخواهد برای برقراری صلح در افغانستان کمک کند باید رهبران طالبان که در پاکستان زندانی هستند را به دولت افغانستان بسپارد.

«زمرک پادخوابی» رئیس این کمیسیون تصریح کرد، دولت افغانستان باید به صورت جدی از پاکستان بخواهد تا ملابرادر را به این کشور تحویل دهد.

پادخوابی گفت: امیدواریم سیاست پاکستان در قبال افغانستان تغییر کرده باشد و برای برقراری صلح در این کشور اقدامات عملی انجام دهد. دولت اسلام‌آباد هرگز در تلاش‌های صلح صادقانه عمل نکرده است.

اگر چه ظاهرا دولت افغانستان دوست دارد ملابرادر به کابل بیاید اما تا کنون مشخص نیست که آیا این عضو ارشد طالبان تمایلی به بازگشت به افغانستان دارد و یا خیر؟

روزنامه «ویسا» نوشت: منابع نزدیک به طالبان تصریح کردند که ملابرادر در شرایط کنونی علاقه‌ای به بازگشت به افغانستان ندارد.

برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که بازگشت ملابرادر به افغانستان نمی‌تواند در راستای پیشبرد روند صلح این کشور تاثیر گذار واقع شود.

«حکمت‌الله اعظمی» رئیس انستیتو صلح و جنگ افغانستان گفت: آزادی ملابرادر از زندان در پاکستان اقدامی مثبت است اما نباید ملابرادر به دولت افغانستان سپرده شود.

وی افزود: سپردن ملابرادر به دولت افغانستان بجای کمک به روند صلح می‌تواند به این روند ضربه بزند.

رئیس انستیتو صلح و جنگ تصریح کرد، اگر ملابرادر به افغانستان بازگردد طالبان چگونه به او اعتماد خواهند کرد، بنابر این وی باید به کشور سومی فرستاده شود. بنابراین اگر از پاکستان و افغانستان فاصله داشته باشد به پیشبرد روند صلح می‌تواند کمک کند.

ملا برادر یکی از بنیانگذاران و معاون «ملاعمر» رهبر سابق طالبان بود که در سال 2010 از سوی نیروهای امنیتی پاکستان در شهر کراچی بازداشت شد.