سرطان 23, 1395 17:34 Asia/Kabul
  •  اشرف غنی مخالفان رابه تلاش برای تقسیم افغانستان متهم کرد

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفت: مخالفان دولت کابل برای تقسیم این کشور تلاش می‌کنند و پاکستان باید با برائت جستن از مخالفان, در این زمینه تصمیم درستی اتخاذ کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفت: مخالفان دولت کابل برای تقسیم این کشور تلاش می‌کنند و پاکستان باید با برائت جستن از مخالفان, در این زمینه تصمیم درستی اتخاذ کند.

اشرف غنی در نشست خبری مشترک با اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در کابل گفت که مناسبات کشورش با پاکستان خراب نشده بلکه روشن‌تر شده است.

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد: پاکستان پیش از این متعهد شده بود که در برابر کسانی که صلح نمی‌کنند وارد عمل شود.

درهفته های اخیر انتقادهای اشرف غنی ازسیاستهای پاکستان درقبال افغانستان بشدت افزایش یافته است.

هفته گذشته هم سخنان رئیس جمهوری افغانستان در نشست سران ناتو در ورشو درباره این که پاکستان عامل اصلی بی نتیجه ماندن روند صلح در آن کشور شده است، موجب خشم دولت اسلام آباد شد.

اشرف غنی گفته بود، پاکستان بین تروریست ها تمایز قائل است و آنها را به تروریست های خوب و تروریست های بد (طالبان خوب و طالبان بد) دسته بندی کرده است که همین مسئله موجب ناکامی روند صلح در افغانستان شده است.

اشرف غنی در چارچوب تببین ماهیت جنگ در افغانستان هم پیشتر بدون اشاره به نام پاکستان گفته بود، جنگ به این کشور از سوی بیگانگان تحمیل شده است.

مروری برسخنان هفته های گذشته رئیس جمهوری افغانستان حاکی ازآنست که وی بشدت به سیاست ها و اقدامات پاکستان بی اعتماد است.

ازنظر اشرف غنی، عدم کمک پاکستان به روند صلح در افغانستان و یا حتی کارشکنی در این زمینه موجب شده تا سیاست های اسلام آباد در قبال کابل بیش از پیش روشنتر و شفافتر شود.

منظور رئیس جمهوری افغانستان از روشنتر شدن سیاست های پاکستان در قبال آن کشور، آنست که خصومت در سیاست های اسلام آباد در قبال کابل عریان تر از گذشته شده است.

حدود شش ماه گذشته که نشست های چهار جانبه صلح با حضور نمایندگان افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین آغاز بکار کرد، دولت کابل انتظار داشت تا اسلام آباد نقش موثری در روند صلح ایفا کند.

علیرغم برگزاری پنج دور نشست چهار جانبه صلح افغانستان، اما دولت پاکستان ماموریت خود برای دعوت از گروه های مسلح مخالف دولت کابل را انجام نداده است.

ازنظردولت افغانستان، علت عدم همکاری پاکستان باروندصلح ونشست های چهارجانبه در این زمینه، تفکیک تروریسم به خوب و بد ازسوی اسلام آباد است.

از نظر کابل، فلسفه تقسیم تروریسم به خوب و بد توسط اسلام آباد به سیاست های پاکستان در مواجهه با افراط گرایی در این کشور و افغانستان ارتباط دارد.

افغانستان می گوید، فعالیت طالبان در پاکستان که خطری جدی برای منافع ملی و امنیت عمومی این کشور دارد، از سوی اسلام آباد "تروریسم بد" محسوب می شود، اما به دلیل آنکه اقدامات طالبان در افغانستان همسو با سیاست های پاکستان است، از نظر اسلام آباد تروریسم خوب محسوب می شود. وجود اختلافات تاریخی بین دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان موجب شده تا از نظر کابل، سیاست های اسلام آباد در جهت حمایت از گروه های مسلح مخالف افغانستان باشد.

درچنین شرایطی است که افغانستان اعلام کرده تا زمانی که پاکستان از تروریسم در آن کشور حمایت کند، صلح در افغانستان برقرار نخواهد شد.

کلیدواژه