انتقاد رییس اجرایی کابینه افغانستان از عدم پشتیبانی به موقع از نیروهای امنیتی
(last modified 1397-08-16T05:12:25+00:00 )
عقرب 16, 1397 09:42 Asia/Kabul
  • عبدالله عبدالله
    عبدالله عبدالله

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از عملکرد دولت این کشور درپشتیبانی به موقع از نیروهای امنیتی در ولایت ارزگان برای مقابله با حملات طالبان و حفاظت از جان غیرنظامیان،انتقاد کرد.

" عبدالله عبدالله " با تاکید بر استفاده از همه امکانات برای  دفاع و مصون ماندن غیرنظامیان  در شہرستان "خاص ارزگان" در ولایت ارزگان گفت، دولت افغانستان در رسیدگی به اوضاع این ولایت  ضعیف عمل کرده که سبب آواره شدن شمار زیادی از غیرنظامیان شده است .وی عدم اعزام نیروهای بیشتر به ولایت ارزگان برای مقابله با خشونت ها را عامل اصلی تشدید حملات طالبان در این ولایت دانست.   

در همین حال "عبدالرؤف ابراهیمی " رئیس مجلس ملی افغانستان  نیز از دولت  خواست ، جلو فاجعه در شہرستان "خاص ارزگان" را بگیرد.

شهرستان " ارزگان خاص" از مناطق هزاره نشین است که پیش از این جزء مناطق امن محسوب میشد.

این برای اولین بار نیست که عدم پشتیبانی به موقع از نیروهای امنیتی درمناطق مختلف افغانستان از طریق ارسال ملزومات و تجهیزات مورد نیاز و همچنین اعزام نیروهای بیشترموجب طرح انتقاد از دولت وحدت ملی این کشور شده است.

عملکرد ضعیف دولت افغانستان در حمایت های همه جانبه از نیروهای ارتش و پلیس افغانستان برای  مقابله با ناامنی و خشونت موجب شده تا برخی مناطق این کشور در اثر شدت و مداومت حملات طالبان در سال های اخیر سقوط کند واداره شماری از شهرها و روستاها دستکم برای مدتی محدود در اختیار این گروه قرار بگیرد. 

عدم پشتیبانی به موقع از جبهه های جنگ ضد تروریست ها در افغانستان،یکی از ابعاد انتقادها در این کشوراز سیاست های امنیتی دولت کابل است که از نظر برخی کارشناسان موجب کاهش کارآمدی نیروهای ارتش وپلیس افغانستان برای مقابله با افراط گرایی شده است.

البته در واکاوی آسیب ها و چالش های امنیتی در جنگ علیه طالبان و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان،عوامل دیگری غیر از پشتیبانی به موقع ازنیروهای امنیتی موثر هستند که در سال های اخیر علت برخی از پیشروی ها یا تصرف شهرها و روستاها از سوی طالبان بوده است.

از جمله عوامل موثر بر کاهش توانایی و کارآمدی نیروهای ارتش و پلیس افغانستان برای مقابله با ناامنی و تامین امنیت ،گماردن افراد فاقد صلاحیت های لازم و تجربه کافی در سطوح فرماندهان ارشد  در ولایات این کشور است که موجب هدر رفتن ظرفیت های تولید امنیت نیز شده است.

سقوط شهرستان غورماچ در ولایت فاریاب توسط طالبان در دو سال گذشته،ازجمله نمونه هایی است که درمحافل مختلف در افغانستان درآن به مسئله سپردن مسئولیت های امنیتی به افراد بی کفایت و تخطی مقامات از وظایف خود و خیانت اشاره جدی شده است.

با توجه به سپری شدن چهار سال از عمر دولت وحدت ملی افغانستان و تداوم انتقادها از سیاست های امنیتی دولت این کشور،این نگرانی وجود دارد که عدم اصلاح روندها بیش ازگذشته موجب تشدید خشونت ها و تضعیف کارایی نیروهای امنیتی در مقابله با بی ثباتی بشود که آثار گسترده آن بر عرصه های مختلف سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی از جمله برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در برخی ولایات افغانستان قابل مشاهده است.  

کلیدواژه