عقرب 19, 1397 09:05 Asia/Kabul
  • ابراز امیدواری ایران به نتیجه بخش بودن کنفرانس صلح افغانستان 

مدیر کل آسیای غربی وزارت خارجه ایران که به نمایندگی از تهران در کنفرانس صلح افغانستان در مسکو حضور داشت، ابراز امیدواری کرد این کنفرانس به نتایج مد نظر خود دست پیدا کند.

به گزارش رادیو دری، «رسول اسلامی» روز جمعه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تلاش ایران و دیگر کشورهای منطقه کمک به افغانستان است، ابراز امیدواری کرد با نظراتی که در این کنفرانس ارائه شد، بتوان به اهداف این کنفرانس دست پیدا کرد. 

مدیر کل آسیای غربی وزارت خارجه ایران افزود: کنفرانس صلح مسکو نسبت به کنفرانس های دیگر (در مورد افغانستان) از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا در آن نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و طالبان و قدرت های منطقه ای همسایه شرکت دارند

«رسول اسلامی» خاطرنشان کرد نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و طالبان این امکان را داشتند که هم در جریان کنفرانس و هم در حاشیه آن به طور مستقیم گفت و گو کنند.

اسلامی با بیان اینکه شرکت کنندگان در کنفرانس صلح مسکو خواهان برگزاری چنین کنفرانسی در آینده نزدیک شدند ابراز امیدواری کرد در نشست آینده نتایج بهتری به دست آید.

دومین کنفرانس بین المللی صلح افغانستان روز جمعه با شرکت نمایندگانی از بازیگران منطقه ای و جهانی و همچنین کشورهای دوست کابل در مسکو برگزار شد.

کشورهای ایران، روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان در این کنفرانس شرکت داشتند.

آمریکا نیز یک کارشناس از سفارت خود در مسکو را راهی این نشست کرد.

نخستین «نشست صلح افغانستان» در مسکو، 14 آوریل 2017 برگزار شد. در این نشست معاونان وزیران خارجه و نمایندگان ویژه 11 کشور علاقمند به حل و فصل وضعیت افغانستان شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان شرکت کردند.

آمریکا در سال 2017 به نشست افغانستان دعوت شد اما از شرکت در آن خودداری کرد.

عدم حضور آمریکا در  نخستین نشست صلح افغانستان در مسکو در حالی بود که واشنگتن عامل اصلی گسترش تروریسم و ناامنی در افغانستان است.

کلیدواژه