فرار ساکنین مالستان و جاغوری به سمت بامیان
(last modified 1397-08-22T07:21:53+00:00 )
عقرب 22, 1397 11:51 Asia/Kabul
  • فرار ساکنین مالستان و جاغوری به سمت بامیان

منابع دولتی در ولایت بامیان افغانستان می‌گویند که تاکنون بیشتر از ۲۵۰ خانواده، از دو شهر شیعه‌نشین مالستان و جاغوری ولایت غزنی وارد این منطقه شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «احمد رضا رفعت» مدیر بخش مبارزه با حوادث استانداری بامیان این رقم را در حال افزایش خواند و گفت: کارکنان ادارات دولتی با استقرار در دروازه‌ی ورودی شهر بامیان در حال پذیرش و خدمات رسانی به صدها تن از آوارگانی است که بر اثر حملات طالبان در این دو ولسوالی در بامیان آمده اند.

یکی از ساکنین آواره شده شهر مالستان گفت: «وضعیت مردم خیلی خراب است. طالبان اصلاَ رحم ندارند. به منازل مردم حمله می‌کنند. یک فرمانده پلیس محلی و فرزند کوچک وی را کشت. وقتی دیدیم چاره نیست، خانه را ترک کردیم.»

«محمد رحیم حسنی» عضو شورای اداری ولایت غزنی نیز اعلام کرد که در ۴۸ ساعت گذشته در جنگ‌های دو این دو شهر ولایت غزنی ۶۰ تن از کوماندوهای ارتش و نیروهای مردمی کشته شده اند. آوارگان این مناطق می‌گویند اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد و حمایت‌های زمینی و هوایی از نیروهای نظامی محلی صورت نگیرد، با موج گسترده تری از آوارگان مواجه می شود.

آوارگان گفته اند که نیروهای طالبان به تسلیحات سنگین و دوربین های دید در شب مدرن مجهز هستند و شبانه دست به حمله می‌زنند. آنان می گویند حکومت تنها ۶۰ سرباز ارتش را برای دفاع از جاغوری به این شهر اعزام کرده بود که بیش از ۲۵ تن آنان شب گذشته در پی حمله طالبان کشته شدند و تعداد دیگر هم منطقه را ترک کردند.

بر اساس آمارهای اولیه طی درگیریهای روزهای اخیر بیش از ۱۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شدند و به دلیل تشدید نبردها هنوز نتوانسته اند جنازه‌های آنان را دفن کنند.

لازم به ذکر است که در پی درگیریهای شدید میان نیروهای طالبان و نظامیان افغانستانی در دو شهر شیعه نشین جاغوری و مالستان ولایت غزنی این کشور، ساکنین این مناطق مجبور به ترک منازلشان شدند که تعدادی از آنها در بامیان پناه آوردند.

کلیدواژه