عقرب 22, 1397 13:18 Asia/Kabul
  • محمد اشرف غنی
    محمد اشرف غنی

با وجود تشدید دامنه حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان،رییس جمهوری این کشور روز دوشنبه این موضوع را که طالبان در حال برنده شدن در جنگ است، رد کرد.

"محمد اشرف غنی" که از طریق ویدیوکنفرانس درنشست مرکزمطالعات بین المللی وابسته به  دانشگاه "جانز هاپکینز"  واشنگتن درباره افغانستان شرکت کرده بود، گفت:  برخلاف شایعات وادعاهای برخی رسانه ها، دولت کابل درخطر سقوط قرار ندارد و هدف آن برقراری  یک صلح عادلانه از راه مذاکره است.

سخنان رییس جمهوری افغانستان درباره اینکه روند صلح این کشور را از موضع ضعف دنبال نخواهد کرد همزمان با سفر"زلمی خلیل زاد"نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به کابل، قابل توجه وتامل است ومی تواند حامل این پیام روشن برای وی و واشنگتن باشد که هرائتلاف ومذاکره صلحی  که دولت افغانستان درآن حضور نداشته باشد اعتبارندارد.

خلیل زاد به گونه ای خود را داعیه مهربان تر از مادر برای افغانستان معرفی می کند که برای دولت کابل و شخص محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور می تواند تحقیر امیز باشد.

خلیل زاد در تلاش است که با ایجاد هماهنگی میان عربستان ،پاکستان و امریکا و  در راستای اهداف واشنگتن امورصلح افغانستان را پیش ببرد که از دیدگاه دولت کابل غیر قابل قبول است چراکه معتقد است پاکستان و عربستان استقرار صلح  و امنیت پایدار در افغانستان را دنبال نمی کنند و امریکا می کوشد از انها صرفا به عنوان ابزاری برای اجرای اهداف خود که تبدیل افغانستان به پایگاهی امن برای نیروهای نظامی امریکا در منطقه است استفاده کند .

«حبیب الله رفیع» رئیس دایره المعارف در آکادمی علوم افغانستان

"هدف امریکا از ایجاد پایگاههای نظامی در افغانستان دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی است تا ضمن ترانزیت تروریسم  ،منافع این کشورها را به غارت ببرد."

از دیدگاه دولت افغانستان ،طالبان با کمک حامیانش درصدد است با تشدید حملات خود و تصرف برخی مناطق روستایی دولت کابل را برای پذیرش خواسته هایشان وادار کند .به همین دلیل اشرف غنی اخیرا  اعلام کرد ارتش و پلیس ملی افغانستان از امادگی و توانایی لازم برای مقابله با دشمنان افغانستان برخوردارند  و هر گز اجازه نخواهند داد طالبان باردیگر در این کشور به قدرت برگردد .در محافل سیاسی و اجتماعی در افغانستان نیز گروه طالبان نه تنها گروهی ملی به رغم ادعای سرکردگان آن تلقی نمی شود بلکه به عنوان ابزاری در دست پاکستان محسوب می شوند که برای تحقق اهداف آن با مردم افغانستان می جنگند .

حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان در این باره گفته است:

"آمریکایی  دستی را می‌گیرد که سربازان ما و غیرنظامیان افغانستانی را می‌کشد. این موضوع را من هرگز درک نکردم و بسیار از آن ناراحتم. آمریکایی‌ها به طور کامل افغانستان را به عنوان منطقه‌ای برای جنگیدن در نظر گرفتند. چنین چیزی اشتباه بوده و هست و باید اصلاح شود."

در هر حال ،نگاهی به تاریخ تحولات افغانستان در بیش از یک قرن گذشته نشان می دهد که مردم این کشور همواره در مقابله با اشغالگران و استعمارگران موفق عمل کرده  و انان را با خفت و خواری از سرزمین خود بیرون رانده اند.

بدون تردید تحقق مجدد ان نیازمند تقویت وحدت و اتحاد ملی است تا  بیگانگان نتوانند از شرایط تفرقه به نفع خود بهره بر داری کنند و اشرف غنی در این مورد با مسئولیت سنگینی روبرو است.

کلیدواژه