عقرب 23, 1397 10:22 Asia/Kabul
  • درخواست چین و پاکستان برای پیوستن افغانستان به طرح جاده ابریشم نوین

سفیر چین در پاکستان گفت ،پکن و اسلام آباد خواهان پیوستن افغانستان به طرح جاده ابریشم نوین به ویژه کریدور مشترک اقتصادی چین و پاکستان موسوم به( CPEC) (سی - پک) هستند.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا ، « یائو جینگ »سفیر چین در پاکستان در سخنرانی خود در نشست سه جانبه «چین، پاکستان و افغانستان» در اسلام آباد گفت، افغانستان می تواند برای اتصال سه منطقه جنوب آسیا، غرب آسیا و آسیای مرکزی  نقش پل ارتباطی را در طرح جاده ابریشم نوین ، بازی کند.

'یائو جینگ' با تاکید بر پایان جنگ داخلی در افغانستان افزود، طرف های تاثیرگذار در تحولات افغانستان برای پایان بی ثباتی در این کشور همه تلاش خود را انجام دهند.

«عمر زاخیلوال» سفیر پیشین افغانستان در پاکستان نیز در این نشست با حمایت از طرح کریدور اقتصادی «سی - پک » بین چین و پاکستان گفت ، کابل از گسترش این طرح به خاک افغانستان حمایت می کند.

طرح راهروی اقتصادی مشترک چین- پاکستان( CPEC) به ارزش 57 میلیارد دلار، مهم ترین طرح همکاری میان دو کشور است که اجرا و تکمیل آن دستکم تا سال 2025 میلادی به طول می انجامد.

طرح جاده ابریشم نوین به عنوان یک کمربند - یک جاده ، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از۶۰ کشور جهان است که از سوی «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در سال 2013  آن را مطرح کرده بود.

کلیدواژه