عقرب 26, 1397 16:39 Asia/Kabul

افزایش ناامنی‌ها و حضور مسلحانه‌ی نیروهای مخالف دولت افغانستان در بخش‌هایی از ولایت بادغیس نگرانی شهروندان این ولایت را در پی داشته و خواهان پایان بخشیدن به این نامنی‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شماری از شهروندان بادغیس و فعالان مدنی در این ولایت با انتقاد از عدم برنامه ریزی درست برای تامین امنیت در ولسوالی‌های مختلف بادغیس تاکید کرده‌اند: عدم هماهنگی و نبود یک برنامه‌ی جدی برای انجام عملیات‌های پاک‌سازی در مناطقی که تحت تصرف طالبان است باعث شده‌ تا تلفات نیروهای دولتی و غیرنظامیان بیشتر شود و طالبان بتوانند در بخش‌های بیشتری از این ولایت حضور و فعالیت نظامی داشته باشند.

شهروندان قلعه نو مرکز ولایت بادغیس که از ناامنی‌ها و حضور افراد تفنگدار مخالف دولت در روستاهای این ولایت خسته شده‌اند، نارضایتی شان را از این اتفاقات اعلام کرده و خواستار راه‌اندازی عملیات‌های نظامی به منظور نابود کردن گروه‌های مخالف مسلح دولت شده‌اند.

این ناامنی‌ها و تحرکات  مخالف دولت وحدت ملی فعالان مدنی را نیز نسبت به بدتر شدن وضعیت نگران کرده است.

آنان با انتقاد از مسئولان نظامی و دولتی بادغیس خاطرنشان کردند: همه روزه به دلیل حملات طالبان مسلح بر مواضع نیروهای دولتی و انجام عملیات‌های ضد دولتی در بادغیس شاهد کشته شدن سربازان افغان هستند و این روند غیرقابل تحمل است.

حملات گسترده‌ی طالبان مسلح در ولایت بادغیس نمایندگان مردم این ولایت در شورای ولایتی را نیز به شدت نگران کرده‌است.

«عبدالعزیز بیک» رییس شورای ولایتی بادغیس این نگرانی‌ها را به جا دانسته و گفته‌است: عدم هماهنگی در بین مسئولان امنیتی در بادغیس و دیر رسیدن نیرو و تجهیزات کافی به خطوط اول جنگ باعث افزایش تلفات نیروهای امنیتی در این ولایت شده‌است.

رییس شورای ولایتی بادغیس بر این باور است که  اگر مسئولان امنیتی در هماهنگی کامل برای تامین امنیت و مبارزه با حملات طالبان توجه بیشتری نکنند، اوضاع  بدتر خواهد شد.

«عبدالغفور ملک‌زی» والی بادغیس در حالی‌که می‌پذیرد وضعیت امنیتی مناسبی در این ولایت وجود ندارد، اما تاکید کرد: نیروهای مشترک امنیتی در هماهنگی کامل به سر می‌برند و تلاش شده‌است تا پس از بررسی محل‌هایی که زیر تهدید طالبان مسلح قرار دارند در عملیات‌های نظامی از حضور مخالفان  دولت پاکسازی شوند.

این نگرانی‌ها در حالی از سوی شهروندان بادغیس مطرح می‌شود که در چند روز گذشته افراد وابسته به گروه‌های مخالف مسلح دولت حملاتی را بر ولسوالی‌های قادس، مقر و آبکمری سازماندهی کرده بودند که بر اثر آن تلفات سنگینی بر هر دو طرف وارد شده‌است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.
 

کلیدواژه