عقرب 30, 1397 15:27 Asia/Kabul
  • عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان
    عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان

عبدالله گفت: افغانستان در مسیر توسعه و ترقی به پیش می‌رود و گزینه‌ ی برگشت به عقب مطرح نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان در دانشگاه " ساینس پوه" فرانسه گفت: افغانستان در چهل سال اخیر شاهد تحولات عمده و اساسى بوده است.

وی گفت: بعد از تجاوز اتحاد شوروى سابق ما شاهد ظهور حرکت طالبان و جریان‌هاى تروریستى چون القاعده بودیم. قهرمان ملى افغانستان، شهید احمدشاه مسعود در سفر خود به اروپا از خطر تروریسم برای جهان در افغانستان خبرداد و تاکید کرد که جهان باید در همکاری با افغانستان با این مشکل مقابله نماید.

عبدالله ادامه داد: بعد از حمله تروریستى القاعده در ۱۱ سپتامبر، وضعیت در افغانستان و منطقه تغییر کرد. پس از شکست طالبان افغانستان صفحه‌ جدیدی را باز کرد و با تصویب قانون اساسی و کمک جامعه جهانی به شمول کشور فرانسه وضعیت در افغانستان تغییر کرد و مردم ما شاهد تحولات مثبت در تمام عرصه‌ها بودند. 

وی به تحولات مثبت اشاره کرد  و گفت: مى‌توان از تغییرات مثبت در بخش اقتصادی، آزادی بیان، معارف، نهادسازی و پیش‌رفت در بخش حقوق زنان به عنوان نمونه‌هایی از این تحول یادکرد.

رئیس اجرائیه افغانستان ادامه داد: اما متاسفانه همچنان تروریزم و افراط‌گرایی یکی از مشکلات جدی در افغانستان و جامعه جهانی است که مبارزه با آن ضرورت به طرح‌های درازمدت و همکاری‌ میان افغانستان و جامعه جهانی دارد.

وی به تحولات صلح اشاره کرد و گفت: حکومت و مردم افغانستان از صلح حمایت می‌کنند و تلاش‌ها برای برقراری صلح افزایش یافته، اما تا حال طالبان به این تلاش‌ها پاسخ مثبت نداده‌اند.

مردم افغانستان به مردم‌سالاری متعهد و پابند اند و این روند با حمایت مردم ادامه میابد.

کلیدواژه