عقرب 30, 1397 16:00 Asia/Kabul

پس از افزایش ناامنی‌ها، حملات مسلحانه مخالفان دولت برمواضع نیروهای امنیتی و حملات تروریستی در نقاط مختلف افغانستان، رییس شورای علما و روحانیون غرب افغانستان صلح و همزیستی مسالمت آمیز را واجب دانست.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، رئیس شورای علمای غرب افغانستان که در مراسم سالروز میلاد مسعود نبی مکرم اسلام درشهر هرات سخنرانی می‌کرد خواهان پایان فوری جنگ در کشور شد و تاکید کرد: بحران کنونی افغانستان جز مداخلات خارجی چیز دیگری نیست و ادامه‌ی این نبردها به نفع مردم نمی باشد و ویرانی‌های بیشتری را در پی خواهد داشت.

مولوی «خدا داد صالح» با بیان اینکه مردم افغانستان باید خودشان راه حلی مناسبی برای صلح و ایجاد زندگی آرام برای مردم را جستجو کنند، تاکید کرد: خارجی‌ها نباید در برنامه صلح افغانستان مداخله‌ ای کنند.

این عالی‌ترین مقام روحانی غرب افغانستان با ابراز نگرانی از بدتر شدن وضعیت امنیتی خاطرنشان کرد: نبردهای جاری در کشور و بخصوص برخی ولایت‌های حوزه غرب مردم را به شدت نگران کرده و ساکنین این ولایت‌ها را نسبت به آینده و برنامه صلح بدبین کرده‌است.

از سویی هم مسئولان دولتی در هرات از موفقیت طرح تازه دولت به منظور دستیابی به صلح اظهارخوشبینی کرد و تاکید نمود: علمای دینی در هر برهه‌ای از زمان توانستند برای مردم مشوره‌های سودمندی بدهند که راهگشاه بوده‌است.

« محی‌الدین نوری» سرپرست ولایت هرات گفت: در شرایط کنونی که قدم‌های استواری برای برقراری امنیت و رسیدن به صلح برداشته شده‌است نیز علمای دینی بیشترین مسئولیت را برای تشویق گروه‌های مسلح به منظور پایان درگیری‌ها و بدامنی‌ها دارند و باید در این مرحله نیز رهبر و راهنمای مردم باشند.

در همین حال مولوی خدا داد صالح رییس شورای علمای غرب افغانستان دخالت خارجی‌ها را در مسایل مهم کشوری خطرناک خوانده و تاکید دارد خارجی‌ها به نفع مردم افغانستان کاری نمی‌کنند همانگونه که طی این سال‌ها کاری انجام نداده‌اند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

کلیدواژه