امضای توافقنامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی حکمتیار
(last modified 1395-07-01T10:23:28+00:00 )
میزان 01, 1395 14:53 Asia/Kabul
  • امضای توافقنامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی حکمتیار

توافقنامه صلح دولت افغانستان و حزب اسلامی در کابل امضا شد.

نمایندگان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، شورای عالی صلح و «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان این توافقنامه را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،در این توافقنامه دو طرف در مقابل یکدیگر تعهداتی دارند.

دولت افغانستان به گلبدین حکمتیار و دیگر چهره های حزب اسلامی، مصونیت قضایی می دهد و آنها از هرگونه پیگرد قانونی معاف خواهند بود.

همچنین دولت افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد نام حزب اسلامی را از لیست تروریسم حذف کند و اعضای حزب می توانند در هر جایی از این کشور آزادانه زندگی و در فعالیتهای سیاسی از جمله انتخابات مشارکت کنند.

حکمتیار می تواند در دو یا سه منطقه افغانستان دفتر ایجاد کند و زندانیان حزب اسلامی در صورت نداشتن دعوای حق الناس از زندانهای دولت افغانستان آزاد می شوند.

اعضای حزب اسلامی همچنین می توانند وارد ارتش افغانستان شوند.

حزب اسلامی حکمتیار نیز متعهد شد تشکیلات نظامی خود را منحل و به عنوان یک حزب در افغانستان فعالیت کند. حزب اسلامی پس از امضای این توافقنامه متعهد می شود که هیچ رابطه ای با گروههای تروریستی نداشته باشد و از فعالیتهای آنها حمایت نکند.

حزب اسلامی همچنین قرار است گروگانهای دولت افغانستان را به زودی آزاد کند و این حزب متعهد شده است در راستای دفاع از تمامیت ارضی، بهبود امنیت و تحکیم وحدت ملی با دولت همکاری کند.

همزمان با امضای این سند، تجمع اعتراضی به امضای این توافقنامه در کابل راه اندازی شد.

معترضین می‌گویند مردم افغانستان گلبدین حکمتیار را به دلیل دست داشتن در جنگ‌های داخلی و جنگ‌های اخیر نمی‌بخشند و خواهان مجازات او هستند.

کلیدواژه