قوس 05, 1397 15:10 Asia/Kabul
  • افراد مسلح وابسته به گروه‌های تروریستی، حاکم بزرگراه هرات-غور‎

گسترش حوزه‌ی فعالیت نیروهای مسلح مخالف دولت در مسیر بزرگراه هرات-غور موجی از نگرانی‌هارا در بین شهروندان این ولایت به وجود آورده و مردم را نسبت بدتر شدن وضع امنیتی هراسان ساخته‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،شماری از رانندگان و مسافران این مسیر با انتقاد از مسئولان امنیتی میگویند از چند سال گذشته تا کنون نیروهای دولتی نتوانسته‌اند افراد تفنگدار که همواره باعث آزار و اذیت مردم شده و مسبب کشتار مسافران شده‌اند را شناسایی و یا ازبین ببرند.

شهروندان غوری که از بیم ناامنی‌ها و حضور افراد مسلح در این مسیر ماه‌ها می‌شود که به هرات سفر نکرده‌اند، تاکید دارند، تمامی کار و معاملات آنان با هرات قطع شده و با هزاران مشکل روبرو هستند.

فعالان مدنی در غور نیز نگران افزایش فعالیت‌های مخالفان مسلح دولت هستند و هشدار می‌دهند اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود، مردم نسبت به دولت وحدت ملی بی باور شده و به همین پیمانه ناامنی‌ها نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

«عبدالوهاب» یکی از شهروندان غوری از مسئولان دولتی میخواهد تا قبل از سرد شدن هوا با انجام عملیات نظامی افرادی که در این مسیر ناامنی‌ ایجاد می‌کنند را سرکوب کرده و خیال مردم را راحت کنند.

وی با یادآوری از بازداشت مسافران و تیر باران آنها در همین مسیر توسط افراد منصوب به گروه داعش نیز سخن گفت و افزود، برخی از حلقات ضد دولتی با انجام این جنایات قصد دارند تنش‌های مذهبی ایجاد کنند و اوضاع را به هم ریزند.

«سلطان محمد» که عمدتا در مسیر بزرگراه غور- هرات رفت و آمد دارد از حضور افراد تفنگدار که مشخص نیست وابسته به کدام گروه هستند خبر داد و اظهار داشت، در این مسیر از سوی این افراد اخاذی صورت می‌گیرد و منسوبان دولتی و امنیتی نیز شناسایی و بازداشت می‌شوند.

وی که دیگر جرات نمی‌کند از مسیر زمینی مسافرت کند از کشتار افراد بی‌گناه به منظور ایجاد اختلافات مذهبی نیز توسط این گروه‌های مسلح هشدار داده و دولت را به بی توجهی در این باره متهم کرد.

«عبدالحی تابش» فعال مدنی در غور نیز از اقدامات تروریستی در مسیر راه‌ها توسط افراد مسلح وابسته به گروه‌های تروریستی-تکفیری اظهار نگرانی کرده و ادامه‌ این روند را خطرناک توصیف کرد.

شهروندان غوری از مقام‌های ارشد نظامی خواستار راه‌اندازی عملیاتی گسترده به منظور پاکسازی کامل راه‌ها و ولسوالی‌های ناامن این ولایت شدند.

با این حال جنرال«شاه‌آقا شتاب» فرمانده پلیس ولایت غور ضمن اینکه فعالیت‌های گروه‌های مسلح و ناامنی‌ها را می‌پذیرد اما میگوید، این موضوع بارها به مقام‌های ارشد دولتی در کابل و غور در میان گذاشته شده و به همین زودی‌ها عملیات پاکسازی در این ولایت راه‌اندازی خواهد شد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که از 3 سال گذشته تا کنون این طالبان هستند که بر شاه‌راه هرات-غور حکومت می‌کنند.

در تازه ترین مورد افراد مسلح وابسته به گروه‌های تروریستی یک موترحامل مسافران که از ولایت هرات عازم ولایت دایکندی بودند که در منطقه‌ی «بره خانه» متوقف کرده و بر سرنشینان آن آتش گشودند که در نتیجه 3 تن از آنان کشته و 3 تن دیگر زخمی شدند.

کلیدواژه