قوس 06, 1397 13:45 Asia/Kabul

برنامه اسکان بشری پایدار در مناطق شهری جهت استقرارمجدد، با حضور وزیر امور مهاجرین و بازگشت کنندگان در ولایت هرات آغاز شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «سید حسین عالمی بلخی» وزیرامورمهاجرین، «محمد آصف رحیمی» والی هرات ، معینان اداره‌های ارگان های محلی ، اراضی ،وزارت شهرسازی وشماری از مقامها و نمایندگان مردم هرات در شورای ولایتی، کار اعمار«شهرک سعادت» در 35 کیلومتری غرب شهر هرات که 10 سال قبل سنگ تهداب آن گذاشته شده بود را افتتاح کرد.

والی هرات بااستقبال از راه اندازی این برنامه ، توسعه شهر وبهبود خدمات را یکی از اولویت های کاری اداره‌اش عنوان کرد وخواهان سرعت بخشیدن روند تصویب ماستر پلان شهرهرات شد .

رحیمی گفت: توسعه شهرهرات درسالیان اخیر غیر پلانی وبصورت خودسرانه توسط مردم بوده ونیازمندی های شهروندان به هیچ عنوان در نظرگرفته نشده است .

والی هرات بابیان این مطلب که کارشهرک سعادت یک دهه قبل آغازشد وروند اسکان عودت کنندگان در ولایت هرات درهمان زمان آغازگردید، تصریح کرد: بدلیل نبود زیربناها و نیازهای آوارگان داخلی علاقه مندی به اسکان دراین شهرک وجود ندارد.

 این مقام دولتی هرات اظهار داشت: اما اکنون بافراهم آوری تسهیلات وامکانات رفاهی ،شمارقابل توجهی ازعودت کننده گان وخانواده های شهدای نیروهای مسلح در این محل اسکان داده خواهند شد.

در همین حال «سید حسین عالمی بلخی» وزیر مهاجرین و بازگشت گنندگان افغانستان، با بیان اینکه اداره‌اش تمام تلاش خود را به خرج خواهد داد تا مهاجرین، آوارگان داخلی و عودت کنندگان به کشور در شرایط خوب و آبرومندانه اسکان و یا انتقال داده شوند، خاطر نشان کرد: درین برنامه عودت کنندگان زیر پوشش قرار میگیرند ودرکنار توزیع زمین برای این افراد ، به خانواده های شهدای نیروهای مسلح کشور نیز زمین توزیع میشود.

وزیر امور مهاجرین دولت افغانستان ایجاد شهرک‌ سعادت را گامی بزرگ به منظور توجه بیشتر به مهاجرین و بازماندگان شهدا دانست و افزود: در حدود 32 میلیون یورو به منظور ساخت شهرک سعادت در هرات و شهرک دیگری در ولایت کابل از محل کمک‌های بلاعوض جامعه‌ی جهانی اختصاص یافته‌است.

عالمی بلخی تصریح کرد: بخش اعظم این پول در ساخت و تجهیز شهرک سعادت هزینه خواهد شد.

وزیرامورمهاجرین در حاشیه‌ی افتتاح کار این شهرک نگاهی به وضعیت مهاجرین و بازگشت کنندگان افغان از خارج کشور داشت و گفت: رقم بازگشت کننده وآواره گان داخلی درچهارسال اخیر نزدیک به 7 میلیون تن می باشد که بیشتر از 3 میلیون تن از آوارگان داخلی وبه همین تعداد مهاجرین خارج کشور بازگشت کرده‌اند.

در همین حال «گل رحمن طوطاخیل» معین اداره اراضی افغانستان نیز راه اندازی این برنامه را دربهبود وضعیت زندگی آوارگان گان داخلی مهم خواند.  

وی اظهار داشت: این شهرک به مساحت 2000 جریب زمین برای 8000 خانواده‌های مهاجرین و بازماندگان شهدای نیروهای امنیتی که طی سالهای اخیر در جبهه‌های نبرد جان‌هایشان را از دست داد‌ه‌اند ساخته و اهدا خواهد شد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

کلیدواژه