غنی جامعه جهانی را برای رفع مشکل غذایی افغان ها به کمک طلبید
(last modified 1397-09-07T14:07:32+00:00 )
قوس 07, 1397 18:37 Asia/Kabul
  • رئیس جمهوری افغانستان
    رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان در نشست ژنو با توجه به معضل خشکسالی این کشور بر مساعدت جامعه جهانی برای رفع مشکل غذایی شهروندان این کشور تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، نشست ژنو درباره مسائل افغانستان دیروز با حضور رهبران دولت افغانستان، وزیران خارجه و نمایندگان بیش از 60 کشور و 35 نهاد در ژنو سوییس آغاز شد و تا امروز چهارشنبه (7 قوس) ادامه خواهد داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری طلوع نیوز، 'اشرف غنی' رئیس جمهوری افغانستان در نخستین روز از نشست ژنو گفت که برای ایجاد ثبات کامل در افغانستان، نیاز به رشد و توسعه کشاورزی است؛ از این رو صادرات فرآورده‌ های کشاورزی و کالاهای بازرگانی باید افزایش یابد.

پیشرفت و آموزش زنان در افغانستان، رسیدگی به معضل خشکسالی، بازگشت مهاجران به کشور و پیشرفت بخش خصوصی از جمله مسائلی بودند که در نخستین روز از این نشست جهانی درباره افغانستان، به بحث و مذاکره گذاشته شدند. غنی پیشرفت و گسترش کشاورزی را از نیازهای اصلی ایجاد ثبات در کشور می‌داند.

اشرف غنی در ادامه این سخنرانی گفت: کشاورزی، کلید ثبات و امنیت جهانی است و انقلاب کشاورزی، کلید پیروزی در مبارزه با مواد مخدر است.

وی افزود: افغانستان ظرفیت بالایی در تولید 22 هزار مگا وات برق خورشیدی و 80 هزار مگا وات برق آبی دارد. همچنین این کشور یکی از بادخیزترین کشورهاست.

به نوشته طلوع نیوز، دولت افغانستان با توجه به آمارهایی که پیش از برگزاری نشست ژنو به دست آورده بود، از عملی شدن 39 درصد از تعهدات اصلاحی بر پایه چارچوب ملی صلح و توسعه افغانستان خبر می دهد و می‌گوید که 45 درصد از این اصلاحات اجرایی شده است و تا سال 2021 میلادی این اصلاحات تکمیل خواهند شد.

با این حال نهادهای ناظر بر عملکرد دولت افغانسان این آمارها را نمی ‌پذیرند و می‌گویند که دولت به بخش اعظم وعده‌هایش در راستای اصلاحات امور کشور عمل نکرده است.

کلیدواژه