قوس 10, 1397 14:33 Asia/Kabul
  • افزایش تلفات نیروهای امنیتی در بادغیس‎

شهروندان بادغیس و فعالان مدنی در این ولایت شمال‌غربی افغانستان از افزایش تلفات و خسارات نیروهای امنیتی در درگیری با طالبان مسلح ابراز نگرانی کرده‌ ادامه‌ی این روند را باعث دلسردی سربازان افغان دانستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، ساکنان ساکنان بادغیس با بیان اینکه فرزندانشان را برای دفاع از کشور و تامین امنیت به صفوف نیروهای مسلح افغانستان فرستادند اما گلایه دارند که همه روزه شاهد کشته و زخمی شدن نیروهای امنیتی در نبردها با طالبان مسلح هستند.

آنان تاکید کردند: دولت افغانستان گویا برنامه‌ی منظمی در انجام عملیات‌های نظامی‌اش در بادغیس ندارد و طالبان نیز در انجام حملاتشان بر پاسگاه‌های امنیتی موفق‌تر از نظامیان افغان هستند و همین باره باعث شده تا تلفات نیروهای دولتی افزایش داشته باشد.

«محمد قربان و سیداحمد» از جمله شهروندان بادغیس است که با انتقاد از دولت افغانستان گفته‌اند: سال جاری پر تلفات‌ترین سال برای نیروهای مسلح افغانستان در این ولایت است و همه روزه مردم بادغیس شاهد سقوط پاسگاه‌های امنیتی و کشته و زخمی شدن سربازان پولیس، ارتش و امنیت ملی هستند.

شهروندان عادی بادغیس تنها افرادی نیستند که از این اتفاقات نگران هستند.

کنشگران مدنی در این ولایت شمال غربی افغانستان نیز وضعیت کنونی را به نفع دولت و مردم نمی‌دانند و تاکید دارند: هرچه زودتر باید برنامه ریزی دقیق‌تری برای جلوگیری از افزایش تلفات افراد غیرنظامی و نیروهای امنیتی روی دست گرفته‌ شود.

«ولیداحمد» فعال مدنی در بادغیس تصریح کرد: دولت افغانستان به منظور کاهش تلفات نیروهایش از کارشناسان و آگاهان مسایل نظامی و اجتماعی بهره‌ی بیشتری ببرد.

وی خاطرنشان کرد: طالبان جنگ‌های چریکی و غیرمنظم را انجام می‌دهند که باید نیروهای مشترک امنیتی کشور نیز با این فنون آشنا شده و برای مقابله با‌ آن آماده شوند.

در همین حال مسئولان شورای ولایتی در بادغیس نیز با مردم این ولایت هم نظر بوده و از وخیم بودن اوضاع امنیتی و تلفات نیروهای دولتی ابراز نگرانی کرده‌است.

«عبدالعزیز بیگ» رییس شورای ولایتی بادغیس با اشاره بر اینکه مردم  این ولایت دیگر کشته شدن فرزندانشان را به دست افراد مسلح مخالف دولت تحمل نخواهند کرد، تصریح کرد: عدم مدیریت درست در نهادهای امنیتی بادغیس یکی از دلایل افزایش تلفات نیروهای دولتی‌است که باید بزودی طرحی برای بهبود آن روی دست گرفته شود.

از سوی دیگر اما مقام‌های امنیتی در ولایت بادغیس با بیان اینکه طالبان در این ولایت تمام تلاش شان را به خرج داده‌اند تا امنیت را بر هم بزنند اما گفت: نیروهای امنیتی با تمام توان در برابر این حملات مقاومت کرده و طبیعی‌است که در نبردهای جاری در کشور به طرفین درگیری‌ها تلفات و خساراتی وارد می‌شود.

«نقیب‌الله امینی» سخنگوی پولیس ولایت بادغیس خاطرنشان کرد: در این درگیری‌های مسلحانه تلفات خیلی سنگینی بر طالبان هم وارد شده که دیگر توان مقابله را از آنان گرفته‌است.

این مقام پولیس بادغیس اظهار داشت: طرح دولت افغانستان در مبارزه با گروه‌های تروریستی در قدم اول حفاظت از غیرنظامیان و جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی است.

وی نگاهی به عملیات‌های نظامی نیروهای افغان در ولسوالی‌های «قادس، آبکمری، مقر و بالامرغاب» داشت و گفت: در این عملیات‌ها برعلاوه ده‌ها تن از مخالفان مسلح دولت، شماری از رهبران گروه طالبان نیز کشته شدند.

چند ماه است که مخالفان مسلح دولت در ولایت بادغیس حملات‌شان بر مواضع نیروهای دولتی به هدف تصرف بخش‌هایی از ولایت بادغیس را افزایش داده‌اند.

در تازه‌ترین مورد طالبان مسلح؛ کاروان نیروهای ارتش 207 ظفر در منطقه‌ی لامان در نزدیکی مرکز ولایت بادغیس را مورد حمله قرار دادند که در این درگیری تلفات سنگینی به هر دو طرف این نبرد وارد شد اما تا کنون آمار دقیقی از این تلفات و خسارات از سوی مسئولان دولتی در بادغیس ارائه نشده‌است.

کلیدواژه