قوس 19, 1397 11:57 Asia/Kabul
  • ثبت ۲۵ مورد بیماری ایدز در ولایت ننگرهار‎ در سال روان

مسوولان صحت در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان میگویند در سال روان در این ولایت بیست و پنج واقعه ای مثبت بیماری ایډز ثبت گردیده است.مسوولان میگویند این موارد به نسبت سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش رادیو دری، داکتر عبدالرشید وفا مسوول بخش بیماری های ساری ریاست صحت عامه ای ولایت ننگرهار در مراسم تجلیل روز جهانی بیماری ایدز گفت در سال  روان در ولایت ننگرهار سه هزار تن برای معاینات خون شان به مراکز صحی مراجعه نموده که در نتیجه ای معاینات آنان ،بیست واقعه ای مثبت بیماری ایدز ثبت گردیده است.

وۍافزود به نسبت سال ګذشته این واقعات کمتر میباشد.

به گفته ای  داکتر وفا در سال گذشته پنج هزار تن  معاینات خون شاندرا انجام داده بود که در نتیجه ای ان ۴۴تن مبتلا به بیماری ایدز تشخیص داده شد.

مسوول بخش بیماری های ساری ریاست صحت عامه ای ننگرهار افزود ، از آغاز مبارزه با بیماری ایدز در ولایت ننگرهار ۱۶۹ واقعه ای مثبت بیماری کشنده ایدز ثبت شده که یک صد و چار تن آن مردان و شصت وپنج تن آن زنان میباشند که از جمله ای انان هفت تن جان باخته اند.

وۍ گفت در ۳۸ مراکز صحی ولایت ننگرهار معاینات خون برای تشخیص بیماری ایدز بطور رایگان اجرا می شود وهمچنان کمک مواد لازم خوراکی نیز به انها صورت میګیرد تا رژیم غذایی انان تقویت و مقاومت وجودآنها در برابر بیماری ایدز طولانی گردد.

با اینکه داکتران بیماری ایدز را یک بیماری لاعلاج میخواند اما وقایه وآگاهی عامه در مورد این بیماری یگانه راه جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری میدانند.

داکتران همچنان روابط نامشروع جنسی،انتقال خون فرد مبتلا به بیماری ایدز به فرد سالم و استعمال سوزن پیچکاری استعمال شده را از راه های آسان انتقال این بیماری میخوانند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه ای افغانستان تا اکنون ۲۷۱۵ واقعه ای مثبت بیماری ثبت  شده که هفتاد و پنج در صد آن مردان و بیست وپنج درصد دیگر آن زنان میباشند.

کلیدواژه