صلح آمریکایی نمی تواند مشکلات مردم افغانستان را حل کند
(last modified 1397-09-19T11:14:13+00:00 )
قوس 19, 1397 15:44 Asia/Kabul
  • صلح آمریکایی نمی تواند مشکلات مردم افغانستان را حل کند

صلح امریکایی به درد افغانستان نخورده و نمی خورد و نمی تواند مشکلات این کشور را حل کند

مشاور رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد: صلح امریکایی به درد افغانستان نخورده و نمی خورد و نمی تواند مشکلات این کشور را حل کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری داکتر محمد هاشم عصمت اللهی در "نشست هم اندیشی افغانستان و ایفای مسئولیت اسلامی، اهمیت کار داخلی و ضرورت تلاش خارجی" که شب گذشته در محل نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان در مشهد برگزار شد اظهار داشت: امریکایی ها در خصوص صلح، امنیت و ثبات افغانستان دورغ گفته اند و این امر در گذر زمان ثابت شده است.

این نشست به مناسبت تجلیل از اندیشه و کارکرد دو شخصیت ولایی، فعال سیاسی-اجتماعی و مبارز افغان؛ داکتر میرابولقاسم سوما و ملوک جان قندهاری با حضور علما، نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان مهاجر افغانستان برگزار شد .
داکتر عصمت اللهی؛ مشاور رئیس جمهور سابق افغانستان و استاد دانشگاه کابل به عنوان یکی از سخنرانان این نشست، به چیستی انسان از منظر سکولاریزم ، لیبرالیزم و همچنین اسلام پرداخت و گفت: از منظر کشورهای غربی انسان موجودی آزاد و محق است اما در اسلام انسان موجودی آزاد، مسوول و مکلف تعریف شده است .
وی عنوان کرد: تعریف انسان از منظر اسلام کاملا جهت زندگی انسان را مشخص می کند و باید در این راستا نسبت به هم نوع خود مسوولیت داشته باشد؛ اگر مومن در مصیبت هم نوعان خود سکوت کند و به فکر برادر مسلمان خود نباشد، مسلمان نیست .
دکتر عصمت اللهی  وظیفه امروز مردم افغانستان را بسیار مهم توصیف و به وظیفه اجتماعی آنها اشاره کرد و گفت: افغانستان در بدترین شرایط و بدترین روزگار تاریخی خود بسر می برد که در همین راستا قتل های زنجیره ای و کشتن شیعیان با عنوان نسل کشی در دستور کار دشمنان قرار دارد.
استاد دانشگاه کابل با طرح  این سوال که مسوول ناامنی ها و کشتار در افغانستان چه کسی است، گفت: مسوولیت بخشی از وضعیت و شرایط فعلی افغانستان مربوط به طالبان است و بخش دیگر آن مربوط به ناکارآمدی ها و بی کفایتی های دولت افغانستان می باشد که هر دو تحت حمایت امریکا قرار دارند، پس امریکا مسوول تمام جنایت در افغانستان محسوب می شود.
وی در ادامه صحبت های خود به یکی از سناریوی های تاریخ معاصر افغانستان با بازیگران خارجی اشاره کرد و یادآور شد: شخصی به نام ولیام پری از امریکا، با یک همگرایی امنیتی و استخباراتیCIA ISI امریکا  پاکستان و MI6  انگلیس و با همکاری عربستان گروه طالبان را ایجاد کرد 
مشاور حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان اضافه کرد: طالبان ساخته شد، چون دستور کار امریکایی ها بحران در افغانستان بود که در این زمینه اجلاس بن اول تشکیل شد که گرداننده آن امریکا و سازمان ملل بود و در آن جا بحث تقسیم و توزیع قدرت بر اساس قومیت را مطرح کردند نه بر اساس شایستگی و عزت و در راستای قومی سازی سیاست کارشد که اکنون نتیجه آن را مشاهده می کنیم.
وی همچنان یادآور شد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با تقلبات گسترده همراه شد،  جان کری وزیر خارجهوقت امریکا میانجی گری کرده و پیشنهاد تشکیل حکومت وحدت ملی را داد در حالی که خلاف قانون اساسی افغانستان بود.

وی امریکا را باعث و بانی تمام مشکلات افغانستان دانست و گفت: در این گیر و دار زلمی خلیل زاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان آمده و میخواهد طالبان را در حکومت شریک کند آن هم سهم پنجاه درصدی. به گفته عصمت اللهی اگر پنجاه درصد حکومت افغانستان در اختیارطالبان قرار بگیرد پس سهم پشتون تاجیک، هزاره، ازبک و دیگر مردم چه می شود.

وی راه حل برون رفت از مشکلات موجود کشور را دشمن شناسی خواند و گفت: ما باید هم اندیشی، کنش اجتماعی، همگرایی و هم سویی در سطح ملی را دنبال کنیم .
استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: ما با عزت و اقتدار می توانیم به صلح برسیم نه صلح با طرح های امریکا و کشور های دیگر و آن هایی که  بر سر عزت و اقتدار ما با غربی ها معامله می کنند، سخت در اشتباهند.

 

کلیدواژه