قوس 21, 1397 13:30 Asia/Kabul
  • مرگ 6 عضو خانواده افغان در راه مهاجرت‌های غیرقانونی

یک خانواده‌ افغان که قصد داشتند به گونه‌ی غیر قانونی وارد کشور ترکیه شوند، بر اثر سرمای شدید در مرز ترکیه با جمهوری اسلامی ایران جان سپردند.

این قربانیان که 6 تن هستند اعضای یک خانواده و از ولایت بلخ در شمال افغانستان می‌باشند و اجسادشان توسط پلیس بین‌الملل به ولایت هرات منتقل شده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،اجساد بی جان این خانواده که از بیم ناامنی‌ها و به امید رسیدن به آرزوهایشان از طریق‌ راه‌های غیرقانونی قصد داشتند به آنسوی دنیا سفر کنند اکنون در مقابل چشمان اشک‌بار اقوامشان قرار دارد.

بازماندگان این قربانیان با بیان اینکه این افراد به دلیل نبود کار و اشتغال در افغانستان راه مهاجرت‌ را در پیش گرفته بودند، تاکید کردند: نبود فرصت‌های شغلی و امنیت روحی و روانی در این کشور مردم را مجبور به فرار از خانه‌هایشان خواهد ساخت.

«محمد ایوب» از بستگان این خانواده گفت: این 6 تن 30 سال در کشور عربستان زندگی می‌کردند و پس از برگشت به افغانسان نتوانستند با وضعیت امنیتی و اقتصادی کشور کنار بیایند و مجبور شدند از راه‌های غیرقانونی به ترکیه و سپس اروپا سفر کنند که بخت با آنان یار نبوده‌است.

شماری از شهروندان هرات نیز با محمد ایوب موافق هستند و عمده‌ترین دلیل مهاجرت‌های غیرقانونی را نبود کار و امنیت عنوان کرده و از رهبران دولت وحدت ملی خواستند تا این معضلات را از سر راه مردم افغانستان بردارند.

«یوسف جامی و محی‌الدین» که خودشان نیز کار درست و حسابی ندارند و مجبورند برای ادامه‌ی زندگی همه روزه به دنبال کار بگردند و بسیاری از روزها را نیز نمی‌تواند کاری پیدا کند و لقمه‌ی نانی برای خانواده‌هایشان تهیه کنند.

آنان تحمل این روند را دشوار دانسته و هشدار می‌دهند که اگر به همین روال ادامه پیدا کند مهاجرت‌های بیشتری را شاهد خواهند بود و حوادث ناگواری نیز در پیش رو خواهد بود.

اما «جلیل احمد» دیگر شهروند هرات نگران بدتر شدن این وضع است و تنها راه جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی را ایجاد زمینه‌های کاری، مسدود نمودن راه‌های غیرقانونی، مبارزه با قاچاقچیان انسان و تامین امنیت در کشور دانست.

در همین حال «احمدجاوید نادم» رییس اداره‌ امور مهاجرین و بازگشت کنندگان هرات نیز نگران افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی شده و خاطرنشان کرد: قانون مبارزه با قاچاق انسان در کشور تصویب شده و بزودی کاهش قابل ملاحظه‌ای از اینگونه سفرها بوجود خواهد آمد.

وی اجرایی شدن این قانون را قطعی دانست و خاطرنشان کرد: دولت افغانستان نیز از وضعیت موجود راضی نیست و راه‌هایی را برای هرچه بهتر شدن وضع جستجو و اجرایی خواهد ساخت.

کلیدواژه