جدی 05, 1397 12:33 Asia/Kabul
  • نمایشگاه  آثار دستی کودکان کم توان ذهنی در هرات‎

شهروندان هرات ضمن بازدید از نمایشگاه آثار دستی کودکان کم توان ذهنی در این ولایت بر حمایت دولت و نهادهای کمک‌ کننده‌ی بین‌المللی از این قشر جامعه تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،دراین نمایشگاه 1000 سازه‌ از 100 کودک کم توان ذهنی به نمایش گذاشته شده‌است.

برگزار کنندگان این نمایشگاه ضمن تاکید بر اینکه اطفال کم توان ذهنی نباید فراموش شوند،حضور این کودکان و دست سازه‌های آنان را نشان‌دهنده‌ی توانایی آنان دانستند .

«عبدالعلی نوع‌دوست» مسئول برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های اطفال دارای معلولیت، به رادیو دری گفت: ده‌ها کودک که از توانایی ذهنی کمتری برخوردار هستند با شعار « ما می‌توانیم» صدها اثر نقاشی، مجسمه، کاردستی و سازه‌هایی با گِل را در اینجا به نمایش گذاشتند تا برای مردم نشان بدهند که دارای توانمندی هستند.

نوع‌دوست از شهروندان هرات خواست تا کودکان و افردی‌که کم توان ذهنی هستند را دستکم نگیرند و با حمایت‌های مادی و معنوی‌شان باعث توانمندتر شدن آنان شوند.

شمار زیادی از این کودکان حتی توان و جرات صحبت کردن با خبرنگاران را ندارند.

اما وقتی به « وزیر احمد» یکی از این کودکان است، لبخند زدیم و دستش را به مهربانی فشردیم حاضر شد لحظه‌ای از دنیای خودش خارج شود و با ما گفت‌وگو کند.

اگر چه سخت است حس و حال این کودکان را از زبان شان شنید اما از برخورد آنان و خنده‌هایی که از عمق وجودشان بود میشد فهمید از حضورشان در این نمایشگاه خوش‌حال اند.

«حسنا» که حدود 6 سال عمر دارد در گوشه‌یی از این نمایشگاه در حال قیچی زدن کاغذ بود.

او در دنیای خودش غرق خیالات و افکاری کودکانه بود و فقط لذت بردن از این دنیایش را از شعری که میخواند دانستیم.

«حامد و مینا» از مسئولان برگزاری این نمایشگاه ضمن ابراز خوشحالی از همبازی شدن با این کودکان که عالمی از یک‌رنگی اند، را با ارزش دانسته میگوید: اشیایی که در این نمایشگاه به معرض دید گذاشته‌ شده‌است بالاتر از یک اثر هنری می‌باشد و به همین خاطر نام این نمایشگاه را «فراتر از هنر» گذاشته‌اند.

برگزاری این نمایشگاه با  استقبال گسترده‌ی مردم روبرو شده است.

«مونسه حسن‌زاده» معاون والی هرات یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه است.

وی پس از بازدید از دست سازه‌های اطفال دارای معلولیت ضمن اعلام حمایت دولت از این کودکان گفت: بزودی محلی برای نگهداری و حمایت بیشتر اطفال کم توان ذهنی در هرات ایجاد خواهد شد.

در همین حال کارشناسان امور اجتماعی بر این باورند که باید اطفال دارای معلولیت در بین اجتماع باشند و دوری آنان از مردم باعث کم خود بینی شده و افسردگی‌های فراوانی را در آنان بوجود خواهد آورد.

کلیدواژه