جدی 05, 1397 17:45 Asia/Kabul
  •  شمخانی: ایران آماده گسترش همکاری دفاعی، نظامی و امنیتی با افغانستان است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آمادگی تهران را برای افزایش تعاملات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تعمیق همکاری دفاعی، نظامی و امنیتی با افغانستان اعلام کرد.

«علی شمخانی» روز چهارشنبه در دیدار «اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان در کابل، تقویت و گسترش روابط همه جانبه با کشورهای همسایه را اصول ثابت و غیر قابل تغییر تهران عنوان کرد و گفت: ایران امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت خود می داند.

شمخانی با تاکید بر ضرورت تلاش مستمر ایران و افغانستان در برقراری کامل امنیت در مرزهای مشترک برای مقابله با تحرکات اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و گروه های تروریستی افزود: دشمنان در اقدامی سازمان یافته بدنبال نا امن سازی مرزهای مشترک به منظور انتقال عناصر شکست خورده داعش به افغانستان و حمایت از توسعه تروریسم تکفیری در این کشور هستند تا بار دیگر آتش جنگ،  خون‌ریزی و نا امنی را در منطقه شعله‌ور کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را فرصتی طلایی برای تقویت توانمندی‌ دفاعی و نظامی این کشور با اتکاء به ظرفیت‌های داخلی و درون منطقه‌ای دانست و اظهار کرد: مردم منطقه برای خروج کامل نیروهای آمریکایی که حضورشان جز جنگ و ناامنی حاصلی نداشته است، لحظه شماری می کنند.

«اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز در این دیدار بر ضرورت ایجاد سازوکارهای مشترک و فعال بین دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ایران و افغانستان برای افزایش تحرک در حوزه مقابله با تروریسم، جرائم سازمان یافته و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

 

کلیدواژه